What's new. Βιβλίο.
Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας Κύπρου 2014: Οι νικητες
share mail icon share facebook icon share twitter icon share google plus icon
< Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας Κύπρου 2014: Οι νικητες
> Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας Κύπρου 2014: Οι νικητες
30 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2014

Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας Κύπρου 2014: Οι νικητες

Ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου οι νικητές των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας 2014 (για εκδόσεις του έτους 2013):

ΠΟΙΗΣΗ
Το Κρατικό Βραβείο Ποίησης απονέμεται κατά πλειοψηφία στην Ελένη Κεφάλα για το έργο Χρονορραφία (Εκδόσεις Νεφέλη). H ποιητική συλλογή της Ελένης Κεφάλα συγκεντρώνει τις αρετές ενός τολμηρού πειράματος. Η ποιήτρια μοιάζει να διερευνά τα όρια της ποιητικής έκφρασης, αντικαθιστώντας τη φωνή του λυρικού υποκειμένου από την πολυφωνία, μέσα σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα σύνθεση στην οποία συμπλέκονται οι φωνές, οι εποχές, οι πολιτισμοί, οι ιστορικές στιγμές. Την αρχιτεκτονική της Χρονορραφίας χαρακτηρίζει ο αναστοχασμός και η διακειμενικότητα.

Χρονορραφία Ένας ανώνυμος και σχεδόν αγράμματος Κύπριος συναντά τον Κολόμβο  και τους συντρόφους του, τους ιθαγενείς της Καραϊβικής, τον Τζον Νοξ και τους Σκωτσέζους μεταρρυθμιστές, τον Θερβάντες και τον Ρέμπραντ  και πολλούς άλλους, πρόσωπα περισσότερο ή λιγότερο γνωστά της ελληνικής και παγκόσμιας ιστορίας και της λογοτεχνίας. Πλοία που ταξιδεύουν στις θάλασσες του κόσμου, με επιβάτες και πληρώματα από όλα τα μήκη και τα πλάτη, μεταφέρουν το διαχρονικό και διαπολιτισμικό μήνυμα της ποίησης ως διάσωσης της μνήμης, όχι των επιφανών αλλά των ανώνυμων.

 

 

ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

Το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Ανδρέα Καραγιάν για το έργο Σκοτεινές ιστορίες (Εκδόσεις Βιβλιοπωλείον της Εστίας). Το μυθιστόρημα του Ανδρέα Καραγιάν Σκοτεινές ιστορίες ανήκει στην παράδοση των μυθιστορημάτων ενηλικίωσης και καλλιτεχνικής διαμόρφωσης, ένα είδος που σπανίζει στην ελληνική γλώσσα. Στις Σκοτεινές ιστορίες ο πρωταγωνιστής, φανταστικό πρόσωπο με αυτοβιογραφικά στοιχεία που έχουμε συναντήσει και σε άλλα βιβλία του Ανδρέα Καραγιάν, είναι ένας ζωγράφος ευαίσθητος και ριψοκίνδυνος, που αναζητά την αλήθεια της τέχνης και της ίδιας της ζωής ταξιδεύοντας.

Σκοτεινές ιστορίες_Α ΚαραγιάνΤα ταξίδια του τον φέρνουν στο Βερολίνο της πτώσης του τείχους, στην Αθήνα της μεταπολίτευσης και στην μετεπαναστατική Αλεξάνδρεια. Σ’ αυτή την περιπλάνηση τα βήματά του τα υπαγορεύει το κυρίαρχο αίτημα της αυθεντικότητας στην τέχνη, τη φιλία και τον έρωτα. Μέσα από τον εξομολογητικό χαρακτήρα της αφήγησης, ο συγγραφέας χτίζει τη δική του κοσμοθεωρία, ανάγοντας την ερωτική ένωση ψυχής και σώματος, πέρα από κοινωνικές συμβάσεις και ενοχές, σε μέγα αγαθό. Το μυθιστόρημα, βαθιά φιλοσοφικό και πολιτικό, αντιστρατεύεται τους μηχανισμούς της βιοεξουσίας που επιχειρούν να ελέγξουν την ερωτική επιθυμία και τη σεξουαλικότητα και προσπαθεί να γκρεμίσει τα κοινωνικά στερεότυπα για να αναδείξει τον σεβασμό στο Διαφορετικό.

ΔΙΗΓΗΜΑ/ΝΟΥΒΕΛΑ
Το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος/Νουβέλας απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Λεύκιο Ζαφειρίου για το έργο Μ’ ευλάβεια και με λύπη (Εκδόσεις Γαβριηλίδης). Το βιβλίο του Λεύκιου Ζαφειρίου Μ’ ευλάβεια και με λύπη περιλαμβάνει διηγήματα που αναφέρονται στις τραγικές στιγμές της ιστορίας της Κύπρου, μέσα από μια προσέγγιση στοχαστική, στραμμένη στο τραύμα, τη μνήμη και το πένθος. Οι πρωταγωνιστές των διηγημάτων είναι απλοί άνθρωποι, που η ματιά του αφηγητή ανάγει σε πρωταγωνιστές και θύματα των μηχανισμών της εξουσίας, σε μια πατρίδα  ακρωτηριασμένη: είναι οι αδικαίωτοι εγκλωβισμένοι στο Ριζοκάρπασο, τα χαμένα παλικάρια της ΕΛΔΥΚ και οι γονείς τους που συναντώνται στον τύμβο της Μακεδονίτισσας, οι εθελοντές φοιτητές που ανέβηκαν σαν άλλοι αργοναύτες το καλοκαίρι του 1974 στο «Επιβατικό Ρέθυμνο» σε μια αποτυχημένη εκστρατεία που δεν έφτασε ποτέ στον προορισμό της· είναι όμως και τα παιδιά που στα πρόσωπά τους διασώζεται η ελπίδα.

Μ' ευλάβεια και με λύπη Ο αφηγητής κινείται σ’ αυτό τον κόσμο του πένθους, έναν «λαβύρινθο χωρίς έξοδο», όχι ως ψυχρός θεατής αλλά ως συμπάσχων, συχνά σε καταστάσεις αδιέξοδες και τραγικές. Στα διηγήματα του βιβλίου ο αναγνώστης μπορεί να διακρίνει ένα αυτοβιογραφικό υπόστρωμα αλλά και ένα εξαίρετο δείγμα της μετάπλασης του προσωπικού βιώματος σε λογοτεχνία. Τα διηγήματα της συλλογής δεν διασώζουν μόνο το «θρυμματισμένο πρόσωπο του νησιού», αλλά είναι ιστορίες του ανθρώπινου πόνου και κατατρεγμού που αποκτούν διαχρονική σημασία.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΝΕΟΥ ΛΟΓΟΤΕΧΝΗ

Το Κρατικό Βραβείο Νέου Λογοτέχνη απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Αλέξανδρο Αδαμίδη για το έργο Η πληρότητα και η αυτάρκεια (Εκδόσεις Αφή). Στο μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Αδαμίδη Η πληρότητα και η αυτάρκεια ο νεαρός πρωταγωνιστής είναι ένας αντιήρωας που ψάχνει να βρει το στίγμα του στον σύγχρονο κόσμο της κρίσης, κάτω από συνθήκες αντίξοες. Ταξιδεύει στην Ευρώπη σε αναζήτηση εργασίας αλλά και νοήματος, δοκιμάζεται, αγωνίζεται να βρει έναν δρόμο και συχνά τον βρίσκει στα όνειρα και τις φαντασιώσεις και σε περιπέτειες που θυμίζουν αστυνομική ταινία. Οι θαυμάσιες περιγραφές, οι ζωντανοί διάλογοι, οι παιγνιώδεις παρεκβάσεις, οι αναστοχαστικές τεχνικές και οι διακειμενικές διαδρομές προσδίδουν στο μυθιστόρημα ένταση που ανακαλεί δόκιμους τεχνίτες του μυθιστορήματος. Ο νεοεμφανιζόμενος συγγραφέας από τη Λεμεσό στο μυθιστόρημά του αποδίδει με τέχνη την αγωνία των νέων ανθρώπων στις σύγχρονες κοινωνίες της αλλοτρίωσης και της ανέχειας και τους απεγνωσμένους αγώνες σε αναζήτηση ταυτότητας.

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΓΙΑ ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ
Το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας για Μικρά Παιδιά απονέμεται ομόφωνα στον Φάνη Χατζηαναστασίου για το έργο Το δελτίο καιρού της Βιολέτας (Εκδόσεις A bookworm publication). Ευφάνταστη και τρυφερή μικρή εικονογραφημένη ιστορία που παρουσιάζει με συγκρατημένη ρομαντική διάθεση την ανάγκη του μικρού παιδιού για αισιοδοξία. Η αντιθετική θέαση της πραγματικότητας από τους ενήλικους γονείς και από την εννιάχρονη κόρη τους αποτελεί τον βασικό άξονα του κειμένου. Η διάσταση πραγματικότητας και φαντασίας, η σύγκρουση της μυθοπλαστικής ηρωίδας με τους μεγάλους στον τομέα της επιθυμίας και της πειθαρχίας βρίσκουν διέξοδο στη φαντασία. Η μικρή Βιολέτα, στην αναστάτωση που προκαλεί το δελτίο καιρού στην τηλεόραση που αναγγέλλει χιονοπτώσεις στην πόλη και στη ματαίωση των δραστηριοτήτων της, απαντά με ένα δικό της δελτίο ειδήσεων μέσα από τη σοφίτα του σπιτιού της. Η καταφυγή στη φαντασία και σε δημιουργικές ενασχολήσεις, όπως η ζωγραφική και το κουκλοθέατρο, καθώς και η ενεργοποίηση της μνήμης μέσα από το βίωμα τροφοδοτούν τη φαντασία που δομεί την παιδική αντίληψη για την αντιμετώπιση της πραγματικότητας. Η μικρή ηρωίδα, ντυμένη με τα παλιά ρούχα του παππού και της γιαγιάς και με ακροατές την αγαπημένη της κούκλα και το αρκουδάκι, εκφωνεί, παίζοντας κουκλοθέατρο, ένα δελτίο καιρού με χιόνια που όχι μόνο εγκλωβίζουν τα παιδιά στα σπίτια τους, αλλά τους προσφέρουν ποικίλες, ευχάριστες και δημιουργικές δραστηριότητες. Η Βιολέτα με την παιδικότητα, την αφέλεια, την ευαισθησία και τη μαγεία που περικλείει ο κόσμος της απελευθερώνεται από την καταπίεση και την εξουσία των μεγάλων. Ο υφολογικός χαρακτήρας του κειμένου, με τον εμποτισμό του λόγου από την εικόνα και τις οπτικές αφηγήσεις, η επιμελημένη γλώσσα, η πρωτοτυπία στη σύλληψη σε συνδυασμό με μια επιτυχή εικονογράφηση συντελούν στη δημιουργία ενός πολύ καλού παιδικού βιβλίου.

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥΣ

Το Κρατικό Βραβείο Εικονογράφησης Λογοτεχνικού Βιβλίου για Παιδιά και Εφήβους απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Γιώργο Γαβριήλ για την εικονογράφηση του έργου Ο αρλεκίνος της Φεγγαρόπολης(συγγραφέας: Κ. Χρυσός, εκδόσεις Εν Τύποις). Καλοφτιαγμένη κλασική εικονογράφηση που συνοδεύει και υποστηρίζει επιτυχημένα το κείμενο. Έχει τη γοητεία του χειροποίητου και χαρακτηρίζεται από το προσωπικό στυλ του εικονογράφου. Οι φιγούρες διαγράφονται με σαφήνεια και απλότητα, δίνοντας την εντύπωση ότι βρίσκονται σε έναν διάλογο μεταξύ τους. Γενικά πρόκειται για μια ποιοτική έκδοση, παρ’ όλο που σε αυτή παρατηρούνται κάποια σημεία στον σχεδιασμό που επιδέχονται βελτίωσης, τα οποία αδικούν σε κάποιο βαθμό την εικονογράφηση. 

Την κριτική επιτροπή Κρατικών Βραβείων Εικονογράφησης αποτέλεσαν οι: Γενεθλής Γενεθλίου (πρόεδρος), Κωνσταντίνος Γεωργίου, Κώστας Μάντζαλος, Ευκλείδης Παπαδόπουλος, Γιώργος Τσαγγάρης ενώ αξιοσημείωτο είναι  ότι με ομόφωνη απόφαση της επιτροπής δεν απονεμήθηκαν βραβεία στις κατηγορίες Δοκίμιο και Λογοτεχνία για μεγάλα παιδιά και εφήβους.

music news banner
ΑΘΗΝΑ
33°
Weather from OpenWeatherMap

Σχετικές ειδήσεις

    Copyright © 2017 Publicworld S.A.
    Public Blog