26 Φεβρουαρίου , 2015 • 5 MINS READ
Η συγγραφέας Μαρίνα Γιώτη γράφει για τα παραμύθια!
Περίληψη: Η ταλαντούχα συγγραφέας, Μαρίνα Γιώτη μας εξηγεί τι κάνει τόσο σημαντικά για τα παιδιά τα...
Η ταλαντούχα συγγραφέας, Μαρίνα Γιώτη μας εξηγεί τι κάνει τόσο σημαντικά για τα παιδιά τα παραμύθια.Μια φορά και έναν καιρό μια μικρή σταγόνα, η Στιγμούλα, είδε από ψηλά ένα πολύ παράξενο χωριό! Σ’ αυτό το χωριό δεν υπήρχε καθόλου νερό, τα παιδιά ήταν θλιμμένα και τα πάντα σκονισμένα. Η Στιγμούλα είναι αποφασισμένη να βοηθήσει να επιστρέψει το χαμόγελο στα πρόσωπα των ανθρώπων. Μα θα χρειαστεί βοήθεια. Σιγά σιγά θα ανακαλύψει ότι η δύναμη που υπάρχει μέσα στον καθένα μας γίνεται πολύ μεγαλύτερη όταν ενώνεται με τη δύναμη των άλλων.
Δείτε το Video
http://www.youtube.com/watch?v=iGRRYoVReTw
Το νέο βιβλίο της ταλαντούχας Μαρίνας Γιώτη, "Η Στιγμούλα είναι δυνατή", είναι ένα παραμύθι για την ομαδικότητα και την ανεξάντλητη δύναμη που κρύβουμε όλοι μέσα μας. Η συγγραφέας έγραψε στο Public Blog για τη σημασία των παραμυθιών και απάντησε σε ερωτήσεις όπως: Πώς μπορούμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και τη φαντασία των παιδιών; Πώς μπορούμε να τα μυήσουμε σε πολύπλοκες έννοιες;"Πριν από μερικά χρόνια, λίγο αφού η μικρή μας ξεκίνησε το νηπιαγωγείο, μας κάλεσαν στο σχολείο της για να μας εξηγήσουν το σύστημα με το οποίο είχαν σκοπό να την διδάξουν. «Χαλαρή εγρήγορση» το ονόμασαν και αυτό που ήθελαν να πουν ήταν ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα, όταν είναι χαλαρά και νιώθουν ασφαλή. Ερχόμενη από το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπου η εξέταση και ο πίνακας ήταν μέρος της καθημερινότητάς μας, αυτό μου έκανε μεγάλη εντύπωση.Ξεκίνησα λοιπόν να το εφαρμόζω και στο σπίτι. Συνειδητοποίησα ότι μπορούσα να συζητήσω με την κόρη μας πολλές και πολύπλοκες έννοιες, όταν εκείνη ήταν χαλαρή και χαρούμενη. Απέφευγα να της κουνάω το δάχτυλο σαν τις δασκάλες του παλιού καιρού και προσπαθούσα να φτιάξω μια ιστορία κάθε φορά που ήθελα να της μάθω κάτι σημαντικό. Την έβλεπα τότε να με παρακολουθεί με τα μεγάλα της μάτια και να δίνει απόλυτη σημασία στα λεγόμενά μου.Ψάχνοντας το περισσότερο, ανακάλυψα ότι δεν είχα εφεύρει δα και τον τροχό. Για χιλιάδες χρόνια οι πρόγονοί μας έφτιαχναν ιστορίες, μύθους και παραμύθια, όχι μόνο για να περάσουν την γνώση από γενιά σε γενιά, αλλά και για να μάθουν στα παιδιά τους βασικές αξίες και σημαντικές έννοιες. Μετέδιδαν τη γνώση αιώνων με απλά λόγια, καταφέρνοντας να κάνουν το μάθημα ενδιαφέρον και αξιομνημόνευτο. Η Ελληνική μυθολογία, αλλά και οι ιστορίες του Αισώπου είναι από τα καλύτερα παραδείγματα που έχουμε.[caption id="attachment_11537" align="alignleft" width="598"] Ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου με το βραβείο σκηνοθεσίας για το Birdman[/caption]
Πώς μπορούμε, λοιπόν, στην εποχή μας να μυήσουμε τα παιδιά μας σε πολύπλοκες έννοιες;Η απάντηση της ψυχολόγου Σοφίας Αντύπα είναι άμεση: «Η απάντηση είναι μέσω απλών ιστοριών, όπως της Στιγμούλας, όπου οι ήρωες γίνονται τελικά φίλοι των παιδιών μας. Και οι ιστορίες τους μικρά κατορθώματα, που τα παιδιά μπορούν να ταυτιστούν με αυτές.» Έτσι με τρόπο απλό και σίγουρα κατανοητό, τα παιδιά μας ανακαλύπτουν σιγά-σιγά δύσκολες ή πολύπλοκες έννοιες που θα αδυνατούσαμε να τους εξηγήσουμε διαφορετικά.«Τα παραμύθια, ως εξαιρετικά εργαλεία μάθησης, δημιουργούν συναισθήματα στα παιδιά, κεντρίζουν το μυαλό τους, προκαλούν τη σκέψη τους, διεγείρουν τη φαντασία τους.» υποστηρίζει ο εκπαιδευτικός Παντελής Μακρής.Γι’ αυτό θα πρέπει να δίνουμε τεράστια προσοχή στην ποιότητα των παραμυθιών που τους διαβάζουμε. Μόνο και μόνο επειδή ένα παραμύθι έχει εκδοθεί δεν πάει να πει ότι είναι και καλό για το παιδί μας. Θα πρέπει πρώτα να το διαβάσουμε εμείς και να αποφασίσουμε ότι είναι κάτι που θα θέλαμε να του διαβάσουμε. Ύστερα να κάνουμε μια συζήτηση με εκείνο, ώστε να δούμε τι κατάλαβε και τι θα ήθελε να του εξηγήσουμε. Μπορεί να εκπλαγούμε από τις απαντήσεις που θα μας δώσει. Το παιδί μας μπορεί να έχει βρει νοήματα που ούτε μας πέρασαν από το μυαλό, όταν το διαβάζαμε.Και αυτό είναι το γοητευτικό σε κάθε είδους τέχνης, (και μην έχετε καμία αμφιβολία, τα παραμύθια είναι από τις πιο όμορφες μορφές τέχνης) ότι κάθε δέκτης μπορεί να εισπράξει διαφορετικά πράγματα και να ερμηνεύσει τα ερεθίσματα με την δική του υποκειμενική ματιά. Με αυτόν τον τρόπο του δίνει άλλη διάσταση και κάνει το έργο έναν ζωντανό οργανισμό. Άλλωστε δεν είναι τυχαία η γνωστή φράση που αποδίδεται στον Albert Einstein: « Αν θέλεις να κάνεις έξυπνα παιδιά, διάβασέ τους παραμύθια. Αν θέλεις να κάνεις ακόμα πιο έξυπνα παιδιά, διάβασέ τους ακόμα περισσότερα παραμύθια» Πως βοηθάνε τα παραμύθια τα παιδιά μας;
- Αναπτύσσουν το λεξιλόγιο τους.
- Ο χρόνος που περνάμε μαζί διαβάζοντας είναι ιδιαίτερα ποιοτικός και τα βοηθά να συνδεθούν περισσότερο μαζί μας.
- Μαθαίνουν να συγκεντρώνονται πιο εύκολα.