Ταξιδεύοντας με έναν 50άρη φακό

Περίληψη: Οι φακοί zoom είναι μια σχετικά πρόσφατη υπόθεση στη φωτογραφία, αφού η εμπορική τους διάδοση...

Οι φακοί zoom είναι μια σχετικά πρόσφατη υπόθεση στη φωτογραφία, αφού η εμπορική τους διάδοση πήρε σάρκα και οστά μόλις τη δεκαετία του ’80. Πριν την επικράτηση τους λοιπόν οι φωτογράφοι αγαπούσαν (γιατί οι φακοί είναι αντικείμενα λατρείας για τον ερασιτέχνη και επαγγελματία φωτογράφο) τους prime φακούς, δηλαδή τους φακούς σταθερής εστιακής απόστασης. Και ένας από τους φακούς που αγαπήθηκε πολύ ήταν ο 50mm (ή standard) γιατί λόγω της απλής κατασκευής του και των μεγάλων αριθμών παραγωγής κάθε φωτογράφος μπορούσε να διαθέτει έναν εξαιρετικής ποιότητας prime σε πολύ προσιτή τιμή. Δεν είναι όμως μόνο η τιμή των φακών 50mm που τους κατέστησε τόσο δημοφιλείς. Ήταν άλλωστε ο αγαπημένος φακός του μετρ της αποφασιστικής στιγμής Henri Cartier-Bresson και πολλών ακόμα μεγάλων φωτογράφων δρόμου. Ο μεγάλος δημιουργός έλεγε ότι μόνον ο 50άρης έβαζε ανάμεσα σε αυτόν και το θέμα του, την ιδανική απόσταση και τη σωστή προοπτική. Αυτό συμβαίνει γιατί το οπτικό πεδίο (46°) πλησιάζει στο αντίστοιχο της ανθρώπινης όρασης και έχει την πιο φυσιολογική αντίληψη της προοπτικής. Κοινώς, ο πενηντάρης φακός “βλέπει” ότι βλέπουμε και εμείς, απεικονίζοντας με φυσικό τρόπο την πραγματικότητα. Αυτός είναι και ο λόγος που ο φακός 50mm ονομάζεται και standard ή νορμάλ. [gallery link="file" columns="2" size="full" ids="50602,50601"] Τα φυσικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά του 50mm τον καθιστούν το ιδανικό ταίρι της μηχανής μας στο ταξίδι, αν δεν θέλουμε να υποστούμε το βάρος περισσότερων φακών του ενός ή τον όγκο που έχει ένας φωτεινός και γρήγορος zoom (που κοστίζει πολλαπλάσια από ότι ένας 50mm). Χάρη στη σχεδιαστική απλότητα, το βάρος και το μέγεθος διατηρούνται σε πολύ λογικά επίπεδα. Ο φακός βρίσκει πάντα χώρο στην τσάντα.Ο φακός 50mm βλέπει ότι και το μάτι μας. Είναι ένας καλός τρόπος να εξασκηθούμε στη σύνθεση των εικόνων μας και τη λήψη. Επιπλέον λόγω της εστιακής απόστασης θα αναγκαστούμε να πλησιάσουμε περισσότερο τα θέματα μας, να γνωρίσουμε τα μέρη που επισκεπτόμαστε και να μιλήσουμε με τους ντόπιους. Για λίγο, μπορούμε να νιώσουμε ότι προσεγγίζουμε τη φωτογραφία με βάση τα όσα μας έμαθε ο Bresson ή ο Robert Doisneau.Παρά τη σχεδιαστική τους απλότητα οι 50mm παραμένουν prime φακοί. Αυτό ισούται με ποιότητα εικόνας και κορυφαίο γράψιμο. Στην υψηλή ποιότητα εικόνας συμβάλει και το γρήγορο διάφραγμα. Ο πιο αργός 50άρης όλων των εποχών ήταν f/2!Οι 50mm είναι κάπου στη μέση ως προς το βάθος πεδίου. Ούτε υπερτονισμένο όπως στους ευρυγώνιους ούτε ελαχιστοποιημένο όπως στους τηλεφακούς. Πιο συγκεκριμένα, τους ταιριάζουν οι σκηνές δρόμου, η παραλία, τα αξιοθέατα αλλά όχι τα μεγάλα τοπία. Επίσης, απουσιάζει η γεωμετρική παραμόρφωση που συναντάμε στους ευρυγώνιους φακούς και άρα δεν χρειάζεται να αφιερώσουμε πολύ χρόνο στην επεξεργασία και διόρθωση των εικόνων μας.