Philip Roth: ίσως ο σπουδαιότερος σύγχρονος Αμερικανός συγγραφέας

Περίληψη: "Ο Philip Roth γεννήθηκε το 1933 στο Νιούαρκ του Νιού Τζέρσεϊ. Σπούδασε αγγλική φιλολογία στα...

Philip Roth γεννήθηκε το 1933 στο Νιούαρκ του Νιού Τζέρσεϊ. Σπούδασε αγγλική φιλολογία στα Πανεπιστήμια του Bucknell και του Σικάγο. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν τα έργα του «Το σύνδρομο Πόρτνοϊ», «Το βυζί», «Απάτη», «Πατρική κληρονομιά», «Το θέατρο του Σάμπαθ», «Αντίο Κολόμπους», «Η ζωή μου ως άντρα», «Αμερικανικό ειδύλλιο», «Παντρεύτηκα έναν κομμουνιστή», «Επιχείρηση Σάυλωκ», «Ζούκερμαν δεσμώτης», «Αντιζωή», «Κι ό,τι θέλει ας γίνει», «Το ανθρώπινο στίγμα» και «Το ζώο που ξεψυχά», μερικά εκ των οποίων μεταφέρθηκαν στον κινηματογράφο. Το 2011 τιμήθηκε με το διεθνές βραβείο Man Booker International για το σύνολο του έργου του. Ο Ροθ είναι ο μόνος εν ζωή Αμερικανός συγγραφέας που τα «Άπαντά» του εκδίδονται σε πλήρη και οριστική έκδοση από τη Library of America, ενώ τα τελευταία χρόνια το όνομά του συζητείται έντονα για το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας, χωρίς ωστόσο να του έχει απονεμηθεί ακόμη. Η πρώτη -και περισσότερο απολαυστική- επαφή μου με τον Philip Roth έγινε μέσα από ένα βιβλίο του το οποίο ενδεχομένως δε θεωρείται από τα πιο αντιπροσωπευτικά του. Αναφέρομαι στο βιβλίο «Το ζώο που ξεψυχά». Ο λόγος που ξεχωρίζω το βιβλίο αυτό ανάμεσα σε πολλά άλλα του Philip Roth, σχετίζεται με το γεγονός ότι η λιτή πλοκή του μπορεί τελικά να αναχθεί σε σύμβολο ζωής και να γίνει αντιληπτή αφενός ως η προσπάθεια του μεσήλικα καθηγητή Ντέβιντ Κέπες να ανακτήσει τη ζωή, πριν τα γηρατειά κατορθώσουν να του την κλέψουν και αφετέρου ως η προσπάθεια της νεαρής Κονσουέλα να ανακτήσει την κλονισμένη της υγεία και το δικαίωμα στη ζωή, που βλέπει τη νεότητά της να φθίνει μπροστά στην νόσο του καρκίνου. Κατατοπιστική είναι η περίληψη στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, μέρος της οποίας παραθέτω:O Ντέιβιντ Κέπες ζει ως χειραφετημένος άντρας ελεύθερος από τα δεσμά της οικογένειας ή της μόνιμης συντρόφου, αφιερώνοντας τη ζωή του στο σεξ και την αισθητική. Μια εικοσιτετράχρονη φοιτήτριά του θα φέρει όμως τα πάνω κάτω στην ερωτική του ζωή και τον οδηγεί σε καταστάσεις πρωτόγνωρης και ακραίας ζηλοτυπίας. Η ερωτική αυτή ιστορία δίνει την ευκαιρία στον Ροθ να μιλήσει με σπαρακτικό τρόπο για τα γηρατειά και το θάνατο αλλά και για ακόμα μια φορά να συνδέσει την ατομική μοίρα των ηρώων του με την κοινωνική και πολιτιστική ιστορία της εποχής μας. Ο τρόπος προσέγγισης του θέματός του, όσο κι αν αυτό τοποθετείται στα πλαίσια της αμερικανικής κοινωνίας, δεν αποτελεί αποκλειστικά μία κατάτμηση και ενδελεχή μελέτη αυτής, όπως αποδύεται σε άλλα έργα του, μεταξύ των οποίων το «Κι ό,τι θέλει ας γίνει» και για το λόγο αυτό μπορεί να αποτελέσει μία ενδιαφέρουσα αναγνωστική πρόταση, η οποία δεν ταυτίζεται αυστηρά με τα αμερικανικά στερεότυπα". Μάνος Μανδαμαδιώτης Σύμβουλος  Πωλήσεων Βιβλίου, Public  Μυτιλήνης