Από τον Μάνο στον Φοίβο: μουσικές της Αθήνας τότε και τώρα

Περίληψη: Η Αθήνα έχει συνδεθεί με μεγάλες εμπνεύσεις σπουδαίων μουσικών κάθε εποχής, ξεκινώντας από τον Μάνο...

Η Αθήνα έχει συνδεθεί με μεγάλες εμπνεύσεις σπουδαίων μουσικών κάθε εποχής, ξεκινώντας από τον Μάνο Χατζιδάκι, δεκαετίες πριν, και φτάνοντας μέχρι σήμερα στον Φοίβο Δεληβοριά. Φαίνεται ότι η πόλη, μέσα στην ασχήμια της, έχει περισσότερες γοητευτικές πλευρές από όσες φανταζόμαστε. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Δισκοπωλείων, ξεχωρίσαμε, λοιπόν, από τις δισκοθήκες του Public τέσσερα βινύλια και ένα CD που δημιουργήθηκαν με έμπνευση από την Αθήνα και που συνεχίζουν να την εμπνέουν διαχρονικά. Πρώτος των πρώτων, ο Μάνος Χατζιδάκις. Το έργο του μαρτυρά σε πολλά σημεία τη σύνδεσή του με την Αθήνα, ωστόσο ο δίσκος "Οδός Ονείρων" έχει ξεχωριστή σχέση με την πόλη, καθώς περιλαμβάνει όλα τα τραγούδια της θρυλικής ομώνυμης παράστασης που ανέβηκε τον Ιούνιο του 1962 στο αθηναϊκό θέατρο Μετροπόλιταν.Ο δίσκος ήταν μια απόπειρα ανανέωσης της επιθεώρησης στην οποία πρωταγωνιστούσαν "ιερά τέρατα" της εποχής, όπως ο Δημήτρης Χορν, η Ρένα Βλαχοπούλου, η Μάρω Κοντού, ο Λάκης Παππάς, ο Γιώργος Κωνσταντίνου και πολλοί νέοι -τότε- ηθοποιοί. Κυκλοφόρησε όσο ακόμα παιζόταν η παράσταση και περιλαμβάνει κλασικά τραγούδια, όπως ο "Ηθοποιός" με τον Δημήτρη Χορν, η "Μαύρη Φορντ" με τη Μάρω Κοντού, "Ο κυρ-Μιχάλης" και "Μανούλα μου" με τον Λάκη Παππά. Δυστυχώς όμως δεν περιλαμβάνει τα τραγούδια που ερμήνευε η πρωταγωνίστρια, Ρένα Βλαχοπούλου... Στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας δεν είναι πολλά τα ζωντανά άλμπουμ που έχουν ξεχωρίσει – το “Ζωντανοί Στο Κύτταρο: Η Ποπ Στην Αθήνα”, ωστόσο, αποτελεί κομμάτι της αθηναϊκής μουσικής ιστορίας και τεκμήριο μιας ολόκληρης εποχής.Με επίκεντρο δράσης το ιστορικό club Κύτταρο στη γωνία (σχεδόν) Ηπείρου και Αχαρνών, το άλμπουμ ηχογραφήθηκε το φθινόπωρο του 1971 και μεταξύ άλλων περιείχε ιστορικά σχήματα σαν τους Δάμων και Φιντίας (το ντουέτο του Παύλου Σιδηρόπουλου με τον Παντελή Δεληγιαννίδη των Olympians) και τους Εξαδάκτυλος του Δημήτρη Πουλικάκου.Διαχρονικό μουσικό κεφάλαιο της πόλης οι Στέρεο Νόβα. Ναι, η μουσική τους ασφαλώς δεν αγγίζει μόνο τους Αθηναίους, αλλά ο ήχος, οι στίχοι και οι εικόνες που δημιουργούν τα τραγούδια τους μοιάζουν με καρτ-ποστάλ από την πρωτεύουσα των '90s.

Τραγούδια γραμμένα για την ανατολή του ήλιου από τον Λυκαβηττό, το μελαγχολικό τοπίο των αστικών συνοικιών... μετά τους Στέρεο Νόβα κανείς δεν κατάφερε να αποτυπώσει τόσο πιστά τον παλμό της πόλης σε μουσική, επομένως η “Ισορροπία”, το κομμάτι – προάγγελος του δίσκου "Ουρανός", που θα έρθει τις πρώτες ημέρες του Μαϊου, ήταν αρκετή για να φέρει την (μουσική) άνοιξη στην πόλη.Στο ίδιο κλίμα και ο τελευταίος δίσκος του Φοίβου ΔεληβοριάΚαλλιθέα”, εμπνευσμένος από το πατρικό σπίτι του στην Καλλιθέα, ένα παλιό δίπατο πια.Η ερημιά της γειτονιάς, η ησυχία των σπιτιών, οι αναμνήσεις από τους δρόμους, όλα τον οδήγησαν να γράψει το τραγούδι “Ερημιά στην Καλλιθέα”, το πρώτο του δίσκου και «αρχή της περιπέτειας», όπως το ονόμασε ο ίδιος.