Απογοητευμένος από την τρέχουσα κατάσταση του Web, ο εφευρέτης του.

Περίληψη: Αν και είναι δύσκολο να φανταστείς τη σημερινή εποχή χωρίς Google, YouTube, Facebook, Amazon, Wikipedia,...

Αν και είναι δύσκολο να φανταστείς τη σημερινή εποχή χωρίς Google, YouTube, Facebook, Amazon, Wikipedia, Netflix, Spotify και τα εκατομμύρια άλλα υπηρεσιών και sites που απαρτίζουν το Διαδίκτυο, δύσκολα θα αναλογιστείς ότι μπορεί τίποτα  από όλα αυτά να μην υπήρχε αν πριν από 29 χρόνια, στο CERN στη Γενεύη της Ελβετίας, o Tim Berners-Lee δεν κατέθετε την πρότασή του για να στήσει μία “hypertext βάσης δεδομένων  με links και κόμβους” η οποία οδήγησε τελικά στη δημιουργία του  World Wide Web. Με αφορμή λοιπόν την 29η επέτειο των γενεθλίων της εφεύρεσής του, σε ανοιχτή επιστολή του, που δημοσιεύτηκε τόσο στον  Τhe Guardian, όσο και στον ιστότοπο του Word Wide Web Foundation,  ο “πατέρας του Web”,  εξέφρασε την απογοήτευσή του για την σημερινή κατάσταση του διαδικτύου. Όπως πολύ χαρακτηριστικά έγραψε:
Αυτή η χρονιά αποτελεί ένα πολύ σημαντικό ορόσημο, καθώς για πρώτη φορά θα ξεπεράσουμε το κρίσιμο σημείο όπου πάνω από το μισό του παγκόσμιου πληθυσμού θα είναι διασυνδεδεμένο. Όμως, όταν μοιράζομαι αυτά τα συναρπαστικά νέα με τον κόσμο, γίνομαι δέκτης δύο προβληματισμών: a) Πως θα καταφέρουμε να συνδέσουμε και  το υπόλοιπο μισό της ανθρωπότητας; β) Είμαστε σίγουροι ότι ο υπόλοιπός κόσμος, θέλει να συνδεθεί στον Παγκόσμιο Ιστό  που έχουμε σήμερα;
Σύμφωνα με τον Berners-Lee, ο παγκόσμιος ιστός έχει πάψει να είναι το ελεύθερο, ανοιχτό, δημιουργικό περιβάλλον που οραματιζόταν. Αντίθετα αντιμετωπίζει μία σειρά από σοβαρά προβλήματα όπως η παραπληροφόρηση και οι αμφιλεγόμενες πολιτικές καμπάνιες, ενώ οι χρήστες έχουν απολέσει τον έλεγχο τον προσωπικών τους δεδομένων. Επιπλέον, έχει αυξηθεί το ψηφιακό χάσμα μεταξύ των ανθρώπων που έχουν πρόσβαση στον παγκόσμιο ιστό και των ανθρώπων που δεν έχουν, και το μεγαλύτερο μέρος της πληροφορίας έχει συγκεντρωθεί πίσω από λίγες κυρίαρχες πλατφόρμες, οι οποίες ελέγχουν τις ιδέες και τις απόψεις που διαβάζουμε και που μοιραζόμαστε. Παρ’ όλ’ αυτά, ο ίδιος έχει πίστη πως το παιχνίδι δεν έχει χαθεί, αλλά μπορούμε- αν αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα αυτά όπως τα bugs ενός προγράμματος-, να τα διορθώσουμε και να φτιάξουμε ένα καλύτερο παγκόσμιο ιστό, τόσο για τις εταιρίες όσο και για τους online πολίτες. Θα χρειαστεί όμως να στήσουμε ένα καλύτερο νομικό και θεσμικό πλαίσιο, να δώσουμε νέα κίνητρα, να σταματήσουμε να πιστεύουμε ότι η διαφήμιση αποτελεί το μόνο βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο για τις online εταιρείες, και ότι δεν είναι αργά για να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι διάφορες πλατφόρμες.