21 Μαρτίου , 2020 • 4 MINS READ
Μένουμε σπίτι: Πώς οργανώνουμε τον χρόνο των παιδιών μας;
Περίληψη: Για αυτή τη νέα τάξη πραγμάτων κανένας μας δεν ήταν προετοιμασμένος. Ας συνειδητοποιήσουμε όμως ότι ο χρόνος, που μας δίνεται με τα παιδιά μας, είναι πολύτιμος και πρέπει να τον εκμεταλλευτούμε σε βάθος!
Αυτές τις μέρες τα νέα και πρωτόγνωρα δεδομένα της ζωής μας απαιτούν προσαρμογή σε μια διαφορετική πραγματικότητα, πιο «έγκλειστη» αλλά και με πολλές προκλήσεις. Ιδίως όσοι από εμάς έχουμε παιδιά στο σπίτι, πρέπει να ανακαλύψουμε παραγωγικούς τρόπους διαχείρισης της χρόνου μας, που να συνδυάζονται και με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις μας. Και όμως - αυτό δεν είναι... πυρηνική φυσική. Το μόνο που χρειάζεται στα αλήθεια είναι ένα καθημερινό πρόγραμμα, μια καινούργια ρουτίνα.
Πριν αναφερθούμε σε κάποιες ιδέες σε σχέση με το πώς κάνουμε «ανώδυνη» την παραμονή μας στο σπίτι, καλό είναι να ξέρουμε ότι αυτό που θα θυμούνται τα παιδιά μας με την επιστροφή στην κανονικότητα θα είναι πώς ένιωθαν, τελικά, στο σπίτι τους. Τα παιδιά μαθαίνουν από τις δικές μας συμπεριφορές και ανταποκρίνονται στο στρες και στην αβεβαιότητα όπως εμείς. Άρα, πάνω απ' όλα, διαχειριζόμαστε προσεκτικά τις πληροφορίες που μοιραζόμαστε μαζί τους και αξιολογούμε σωστά την έκθεση τους στα μέσα επικοινωνίας, χωρίς να προκαλούμε πανικό, αλλά ψύχραιμα και με σαφήνεια. Επομένως και εμείς φροντίζουμε να ενημερωνόμαστε από επίσημους φορείς και να παίρνουμε ανάλογα με τις συνθήκες τα κατάλληλα μέτρα προστασίας.
Η καθημερινότητά μας αυτές τις μέρες πρέπει να περιλαμβάνει κάποια στοιχεία επανάληψης και σε καμία περίπτωση δεν στοχεύει στην καταπίεση και στα υπερβολικά όρια. Το πρόγραμμά μας πρέπει να δίνει στα παιδιά στιγμές απασχόλησης και να τα κινητοποιεί να ανακαλύψουν ιδέες για να περνούν ευχάριστα. Πάμε να δούμε μερικές προτάσεις!
Ώρα ύπνου
Φροντίζουμε να βάζουμε τα παιδιά για ύπνο και να τα ξυπνάμε περίπου την ίδια ώρα. Δεν μένουμε με τις πιτζάμες όλη μέρα! Ντυνόμαστε και περιποιούμαστε τον εαυτό μας ακόμα και αν δεν βγούμε καθόλου από το σπίτι. Χωρίζουμε την μέρα μας κάπως από το πρωί, αφιερώνοντάς την σε συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Ώρα μελέτης
Τηρούμε ένα καθημερινό σχολικό πρόγραμμα. Προσπαθούμε να το εντάξουμε στις πρωινές ώρες, που είναι πιο παραγωγικές και αποτελεσματικές. Εκτός από την «υποχρεωτική» μελέτη της δασκάλας τους, υπάρχουν ένα σωρό εκπαιδευτικά sites που διαθέτουν απίθανο υλικό!
Ώρα παιχνιδιού
Παίζουμε με την ησυχία μας και παίζουμε για να νιώσουμε χαρά. Ζωγραφίζουμε, κάνουμε θέατρο, κατασκευάζουμε με απλά υλικά, τραγουδάμε δυνατά, κάνουμε παιχνίδι θησαυρού μέσα στο σπίτι, παίζουμε επιτραπέζια!
Ώρα βιβλίου
Εντάσσουμε το διάβασμα σε καθημερινή βάση, είτε αφήνοντας το παιδί μόνο του είτε παρέα. Γενικά το «παρέα» μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε αναγνωρίζοντας αυτές τις μικρές χαρές που υπό κανονικές συνθήκες είμαστε υπερ-απασχολημένοι για να απολαύσουμε. Ακόμα παίζουμε θεατρικό παιχνίδι και τραβάμε και βίντεο την παράστασή μας! Και -γιατί όχι- γράφουμε το δικό μας παραμύθι ή comic! Και το εικονογραφούμε! Μια πολύ καλή πρόταση είναι το βιβλίο Covibook της Manuela Molina - το πιο όμορφο παιδικό βιβλίο, για να μάθουν τα παιδιά τα πάντα για τον κορονοϊο με τον πιο δημιουργικό τρόπο. Μπορείτε να το κατεβάσετε δωρεάν στα ελληνικά εδώ!
Ώρα που «ξεδίνουμε»
Όσο ακόμα μας το επιτρέπουν τα δεδομένα, κινούμαστε έξω. Πάμε μια βόλτα με τα πόδια, με το πατίνι, με το ποδήλατο σε σημεία χωρίς πολύ κόσμο. Ειδάλλως μέσα στο σπίτι χορεύουμε! Και παίζοντας δημιουργούμε με μαξιλάρια και παιχνίδια έναν μικρό στίβο ή ένα φρούριο. Ντυνόμαστε με τις αποκριάτικες στολές μας. Προμηθευόμαστε λουλούδια και τα φυτεύουμε στο μπαλκόνι ή εναλλακτικά φυτεύουμε φακές σε ένα κεσεδάκι. Μετά καθιστούμε τα παιδιά υπεύθυνα να τα φροντίζουν!
Ώρα φαγητού
Προσέχουμε πολύ τη διατροφή των παιδιών αυτές τις μέρες. Το να είμαστε συνέχεια σπίτι δημιουργεί μεγάλες «παγίδες» στο τι καταναλώνουμε. Τρώμε και από βαρεμάρα και συνήθως πολύ πιο συχνά, με αποτέλεσμα να καταφεύγουμε και σε λύσεις δελεαστικές, που περιέχουν πολλά λιπαρά και ζάχαρη. Ας εντάξουμε τα παιδιά στη διαδικασία της προετοιμασίας του φαγητού και σαν μια πολύ διασκεδαστική αλλά και εκπαιδευτική δραστηριότητα: σχολαστικό πλύσιμο, ώρα ψησίματος, ποσότητες και αναλογίες υλικών. Kαι μια διασκεδαστική ιδέα: κάνουμε πικ νικ στο σαλόνι!
Ώρα του παιδιού!
Προφανώς θα υπάρξει μέσα στην ημέρα χρόνος που το παιδί θα πρέπει να αξιοποιήσει μόνο του. Επιτρέπουμε το παιχνίδι με ηλεκτρονικές συσκευές τηρώντας όρια στον χρόνο. Υπάρχουν και πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις στο διαδίκτυο, όπως παιδικές θεατρικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου online!
Ώρα ταινίας
Φτιάχνουμε σπιτικό ποπ κορν και απολαμβάνουμε όλοι μαζί μια παιδική ταινία ή σειρά!
Ώρα χαλάρωσης
Εκτός από τον εξωτερικό χρόνο υπάρχει και ο εσωτερικός. Αφήνουμε τα παιδιά να χαλαρώσουν με τις σκέψεις τους, να ακούσουν λίγη μουσική ή ένα ακουστικό βιβλίο!
Για αυτή τη νέα τάξη πραγμάτων κανένας μας στα αλήθεια δεν ήταν προετοιμασμένος - υπάρχουν όμως και πολλά θετικά. Ας συνειδητοποιήσουμε ότι αυτός ο χρόνος, που μας δίνεται τώρα με τα παιδιά μας, είναι πολύτιμος και πρέπει να τον εκμεταλλευτούμε σε βάθος. Ας δείξουμε την αγάπη και τη φροντίδα μας στους πιο σημαντικούς ανθρώπους της ζωής μας. Να θυμόμαστε ότι τα παιδιά πάντα μαθαίνουν. Σε αυτή την περιπέτεια μαθαίνουν από εμάς πώς να ανταποκρίνονται σε μια «έξω από το κουτί» συνθήκη.
Την ίδια στιγμή να μη ξεχνάμε ότι ναι, ωραία όλα αυτά που προτείναμε, αλλά θα υπάρξουν και μέρες που δεν θα γίνεται τίποτα με πρόγραμμα και που θα είμαστε πιο αργοί και με άλλη διάθεση. Και όσο και αν όλες οι μέρες θα μοιάζουν ίδιες, όχι! Το Σαββατοκύριακο θα μείνει Σαββατοκύριακο, με χουζούρια και ατασθαλίες σε κάθε επίπεδο! Είμαστε όλοι μαζί σε αυτό και θα το κάνουμε να είναι ξεχωριστό γεμίζοντάς το με αναμνήσεις!
*Η Αυγή Βάγια είναι εκπαιδευτικός και συγγραφέας των εκδόσεων Διόπτρα.