Korean pop: Το μουσικό φαινόμενο της δεκαετίας (και πώς να το διαχειριστείτε ψύχραιμα!)

Περίληψη: Κάθε λεπτό που περνάει 250 παιδιά κατά μέσο όρο έρχονται στον κόσμο. Περίπου τόσοι είναι και...

Κάθε λεπτό που περνάει 250 παιδιά κατά μέσο όρο έρχονται στον κόσμο. Περίπου τόσοι είναι και αυτοί που παρακολουθούν το videoclip του «Gagnam Style», που τον Δεκέμβρη του 2012 έγινε το πρώτο βίντεο με 1 δισεκατομμύριο views στο YouTube, εκτινάσσοντας την υπόθεση της κορεάτικης ποπ σε ανεμοδαρμένα ύψη. Εκείνο το βράδυ, οι One Direction φημολογείται ότι έμειναν νηστικοί από τη στεναχώρια, ενώ ο Justin Bieber φέρεται να είπε σε στενό συγγενικό του πρόσωπο «τώρα αρχίζουν τα δύσκολα». Στα έξι χρόνια που μεσολάβησαν, η κορεάτικη ποπ (γνωστή και ως k-pop) εξελίχθηκε σε ισχυρό χαρτί μιας παγκόσμιας ποπ κουλτούρας, που μαθαίνει να κολυμπάει στη θάλασσα του Internet. Ένα φαινόμενο που στη δεκαετία του 1990 και του 2000 χαρακτηριζόταν τοπικό, εξαπλώνεται σήμερα σε Ευρώπη και Αμερική σαν επιδημία χωρίς κανένα marketing, με viral τραγούδια και δεκάδες boy bands εφηβικών ονειρώξεων. Σε αντίθεση με τη μουσική βιομηχανία της Δύσης, η οποία ανά περιπτώσεις εξακολουθεί να αντιλαμβάνεται το διαδίκτυο σαν διαρρήκτη που μπήκε στο σπίτι να της πάρει τα χρυσαφικά, η k-pop ποντάρει στο viral και τη δύναμη των social media. Ξέρει ότι εκεί ακριβώς βρίσκεται η δύναμή της, η πηγή του πανζουρλισμού. Την ίδια στιγμή, οι πωλήσεις των άλμπουμ αγγίζουν υψηλότατα νούμερα. Κι αυτό γιατί δεν μιλάμε για συμβατικά CDs, αλλά για ολόκληρα boxes με επίσημο merchandise όπως μπλουζάκια, αφίσες, κοσμήματα κλπ. Ο k-pop ακροατής δεν αρκείται σε streaming - και για να καλύψει τη δίψα του ζητά το φυσικό προϊόν.Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των BTS: Το νέο τους άλμπουμ «Love Yourself: Answer», πέρα από CD περιλαμβάνει photobook, mini book, photocard, special photocard, sticker pack και poster. Μόνο οδοντόβουρτσα για να πλύνεις τα δόντια σου πριν κοιμηθείς δεν σου δίνει δηλαδή… Φυσικά, οι BTS δεν είναι τυχαία περίπτωση γκρουπ – κάθε άλλο. To videoclip για το καινούργιο single τους «Fake love», κατέρριψε κάθε ρεκόρ σημειώνοντας 35,9 εκατομμύρια views την πρώτη ημέρα προβολής του. Τον περασμένο Μάρτιο, έγιναν το πρώτο γκρουπ που έσπασε το φράγμα του ενός εκατομμυρίου Shazams, ενώ πρόσφατα η Times Square της Αμερικής φιλοξένησε γιγαντιαία ψηφιακή διαφήμισή τους. Άλλοι καλλιτέχνες που γνωρίζουν επιτυχία στον χάρτη της k-pop είναι οι Shinee, οι Exo, οι Big Bang αλλά και οι Orange Caramel, ένα girl band που το 2014, στο videoclip του τραγουδιού «Catallena», πρόβαλε τα μέλη του ως λιχουδιές sea food (!).

Γεγονός είναι πάντως ότι στον λαμπερό κόσμο της κορεάτικης ποπ υπάρχει και σκοτάδι, με ακραίες εκδηλώσεις λατρείας και ανελέητο stalking εκ μέρους των fans. Αρκεί να αναφέρουμε ότι σε ανύποπτο χρόνο δημιουργήθηκε εταιρία ΤΑΧΙ που αναλάμβανε να οδηγεί εφήβους στις τοποθεσίες όπου βρίσκονταν τα ινδάλματά τους (!). Το Φεβρουάριο του 2016, με το πρόβλημα να έχει λάβει πλέον ανεξέλεγκτες διαστάσεις, ένας νέος νόμος θεσπίστηκε στην Κορέα, προβλέποντας πρόστιμο 17.000 δολαρίων και πιθανότητα έως και δύο ετών φυλάκισης στους fans που ενοχλούσαν κατ’ επανάληψη τα ινδάλματά τους. Το σίγουρο είναι πως πίσω από τα παχιά beats, τις φράντζες, τα στενά παντελονάκια, το αστραφτερό glitter και το μελό συναίσθημα της k-pop, μια προεφηβική λαχτάρα βρίσκει την απόλυτη έκφρασή της. Μη βιαστείτε να απορρίψετε τη λαχτάρα αυτή ως κάτι επιπόλαιο και κατασκευασμένο. Έχει τη δική της θέση στο παρόν και κοιτάζει κατάματα το μέλλον. Βρείτε σε ένα κατάστημα Public ή στο public.gr το τελευταίο άλμπουμ των BTS, «Love Yourself: Answer» και αφεθείτε στον κόσμο της κορεάτικης ποπ!