10 Μαΐου , 2016 • 3 MINS READ
Φωτογραφίζοντας στη φύση
Περίληψη: “Διανύουμε την πιο φωτογενή και πολύχρωμη εποχή του χρόνου, που μας προσφέρει απεριόριστες φωτογραφικές ευκαιρίες....
“Διανύουμε την πιο φωτογενή και πολύχρωμη εποχή του χρόνου, που μας προσφέρει απεριόριστες φωτογραφικές ευκαιρίες. Καταπράσινα τοπία, λειβάδια με λουλούδια σε χαρούμενους χρωματισμούς, γαλάζιοι ουρανοί και ο αίθριος καιρός κινητοποιούν τη φωτογραφική δημιουργικότητά μας.Η εντυπωσιακή χρωματική παλέττα της φύσης αρκεί από μόνη της για να γεμίσει κάθε φωτογραφικό κάδρο. Τα λουλούδια ξεπετάγονται σε αστείρευτη ποικιλία και ο ουρανός μας χαρίζει ένα πλούσιο μπλε φόντο που αβαντάρει τη σύνθεση. Όλα τα στοιχεία είναι θετικά λοιπόν, αρκεί να τα εκμεταλλευτούμε προς όφελός μας.ΕξοπλισμόςΑποτελεί ευτυχισμένη συγκυρία ότι η φωτογράφηση την άνοιξη δεν απαιτεί ιδιαίτερων αξιώσεων εξοπλισμό. Οποιαδήποτε καλή compact ή βασική ψηφιακή DSLR και mirrorless, ακόμα και το smartphone, επαρκεί για να καταγράψει με πιστότητα την ανοιξιάτικη πραγματικότητα.Αν επιλέξουμε DSLR ή mirrorlessπρέπει να μεριμνήσουμε και για τους φακούς. Ένας ευρυγώνιος φακός ισοδύναμος σε εστιακή απόσταση με 24 ή 28mm βρίσκει εφαρμογές σε μεγάλα τοπία και γενικά εκτεταμένους χώρους. Μεσαίες εστιακές αποστάσεις γύρω στα 50mm προσομοιώνουν με φυσικότητα το οπτικό πεδίο του ανθρώπου ενώ οι τηλεφακοί (πάνω από 100mm) μας διευκολύνουν να καδράρουμε πιο σφικτά «πλησιάζοντας» το αντικείμενο. Γενικά, μια έξυπνη λύση είναι να προτιμήσουμε ένα καλό zoom που να καλύπτει τις πιο δημοφιλείς εστιακές αποστάσεις π.χ. 28-105mm. Επίσης πρέπει να ληφθεί υπόψη η φωτεινότητα του φακού: μέγιστο διάφραγμα f/2,8 είναι προτιμότερο (και κατασκευαστικά ακριβότερο) εφόσον μας βοηθάει να κάνουμε λήψεις με χαμηλότερο περιβαλλοντικό φωτισμό.Σύνθεση & θεματολογίαΗ θεματολογία όπως φαντάζεστε είναι απεριόριστη. Μπορούμε να επικεντρωθούμε σε κάτι συγκεκριμένο όπως τα λουλούδια, αλλά γιατί να μην ψάξουμε και γύρω να δούμε τι συμβαίνει. Μια βόλτα σε κάποιο πάρκο ή μια εκδρομή σε εθνικό δρυμό είναι ό,τι χρειαζόμαστε για να βρούμε θέματα.Από τη στιγμή που θα εντοπίσουμε το θέμα μας και είναι κάτι στάσιμο (π.χ. τοπίο ή φυτό), θα πρέπει να του δώσουμε χρόνο. Δίνουμε λοιπόν χρόνο στο θέμα μας ως προς τη γωνία θέασης, το κάδρο και ίσως την ώρα της μέρας που επιλέξαμε. Τα τοπία αλλάζουν δραματικά σε διαφορετικές ώρες και συχνά «κολακεύονται» από τον φωτισμό της δύσης ή της ανατολής. Μπορεί να χρειαστεί να θυσιάσουμε λίγο από τον ύπνο μας για χάρη ενός τοπίου, που βάλαμε στο μάτι, αλλά έχει και τις δυσκολίες του το «επάγγελμα».Δοκιμάζουμε πολλές διαφορετικές γωνίες μέχρι να μείνουμε ικανοποιημένοι και δεν διστάζουμε να πλησιάσουμε το κάδρο κοντύτερα. Συχνά βλέπουμε τις φωτογραφίες μας εκ των υστέρων, για να διαπιστώσουμε ένα σωρό άχρηστο χώρο γύρω από το κυρίως θέμα.Ένα ακόμα συχνότερο παραστράτημα είναι το να μένουμε σε σταθερό ύψος, αυτό συνήθως του κεφαλιού μας. Πολλές φορές θα χρειαστεί να χαμηλώσουμε μέχρι το έδαφος, για να δώσουμε επιβλητική προοπτική στις εικόνες μας. Άλλοτε πάλι θα πρέπει να ανέβουμε σε κάποιο ψηλότερο σημείο για να πετύχουμε το στόχο μας.Χρόνο φυσικά δίνουμε και στη σύνθεση του κάδρου μας. Προοπτική και ισορροπία είναι δυο λέξεις κλειδί. Σωστή προοπτική πρέπει να έχουν οι κάθετες και οριζόντιες γραμμές του κάδρου μας, διαφορετικά θα έχουμε την αίσθηση ότι το τοπίο γέρνει, εκτός αν αυτό γίνεται εσκεμμένα. Ισορροπία από την άλλη δεν σημαίνει πως τα πάντα θα πρέπει να είναι κεντραρισμένα (π.χ. ο ορίζοντας στη μέση). Δοκιμάστε να ακολουθήσετε τον κανόνα του ενός τρίτου, να τοποθετήσετε δηλαδή τον ορίζοντα στο πάνω ή κάτω εν τρίτο του συνόλου, ανάλογα το επίκεντρο του θέματος.Επίσης πολλά κάδρα έχουν την ανάγκη λιτότητας. Αποφύγετε να γεμίσετε το πλάνο σας με πολλά στοιχεία, απλά και μόνο επειδή βρίσκονται εκεί. Βγάλτε από τη μέση ό,τι είναι περιττό.Μικρές συμβουλές:
- Πλησιάστε το θέμα. Οι γενικές απόψεις, με τα χαλαρά χωρίς συγκεκριμένο αντικείμενο κάδρα είναι πάντα ανιαρές.
- Αξιοποιείστε τα χρώματα στη φύση.
- Μαζί με τον καθαρά φωτογραφικό εξοπλισμό πάρτε μαζί σας παγούρι με νερό, ελβετικό σουγιά - πολυεργαλείο, μια πυξίδα ή καλύτερα GPS για το δάσος.
- Η καλή και αδιάβροχη φωτ. τσάντα είναι πάντα χρήσιμη. Κανείς δεν ξέρει πότε θα ξεσπάσει η επόμενη ανοιξιάτικη μπόρα.
- Ενας ειδικός φακός macro μπορεί να ανοιξει το δρόμο για θαυμάσιες φωτογραφίες close-up.
- Μην αλλάζετε φακούς σε DSLR όταν φυσάει αέρας. Θα γεμίσει σκόνη η μηχανή και ο αισθητήρας θα θέλει καθάρισμα.
- Ένα μικρό αλφάδι στην τσέπη διορθώνει με ευκολία τον ορίζοντα του τοπίου. Τοποθετείται πάνω στο hot-shoe της μηχανής.
- Συχνά ένα ντεγκραντέ φίλτρο ουδέτερης πυκνότητας θα εξισορροπήσει τη διαφορά φωτισμού ανάμεσα σε ουρανό και γη.”