Όταν η λογοτεχνία εμπνέει τη μουσική… (μέρος 2ο)

Περίληψη: "Μεγάλη επιρροή υπήρξε και στην Ελλάδα όπου αρκετά λογοτεχνικά ποιήματα ήταν πηγή έμπνευσης για μεγάλες...

"Μεγάλη επιρροή υπήρξε και στην Ελλάδα όπου αρκετά λογοτεχνικά ποιήματα ήταν πηγή έμπνευσης για μεγάλες μουσικές δημιουργίες. Το “Ουλαλούμ” του Γιάννη Σκαρίμπα όπου τραγούδησε ο Νικόλας Άσιμος και “H μπαλάντα του κυρ Μέντιου” του Κώστα Βάρναλη με την ποιητική φωνή του Ξυλούρη είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα. Κάποιες μάλιστα δεν πήραν και τις καλύτερες κριτικές στην αρχή ενώ άλλες πέρασαν δια πυρρός και σιδήρου μέχρι να ολοκληρωθούν. Στα τέλη της δεκαετίας του '70 ο Θάνος Μικρούτσικος είχε αρχίσει να δουλεύει πάνω στην ποίηση του Νίκου Καββαδία όταν του ζητήθηκε να γράψει μουσική για την τηλεοπτική σειρά "πορεία 090" που προβλήθηκε από την ΥΕΝΕΔ και είχε σαν θέμα τη ζωή των ναυτικών. Ο Μικρούτσικος πρότεινε κάποια μελοποιημένα ποιήματα του Καββαδία να μπουν στη σειρά τα οποία ακούστηκαν από τη φωνή του Γιάννη Κούτρα. Τα προβλήματα όμως άρχισαν όταν θέλησε να τα ηχογραφήσει σε δίσκο. Ο διευθυντής της δισκογραφικής του εταιρίας Lyra δεν ενθουσιάστηκε από αυτά που άκουσε, δέχθηκε να εκδώσει το έργο του και του ζήτησε να διαγράψει από τη μνήμη του αυτή τη δουλειά. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι κριτικές και αυτό συνέβη γιατί μέχρι τότε ο Καββαδίας δεν ήταν γνωστός και κανείς δεν έδινε σημασία στην ποίηση του. Σήμερα το "Πούσι" του Νίκου Καββαδία είναι γνωστό και οι θαλασσινές περιγραφές του θεωρούνται αριστουργηματικές. Ο "Σταυρός του Νότου" κυκλοφόρησε το φθινόπωρο του 1979 και μέχρι σήμερα έχει ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο σε πωλήσεις. Το 1996 o Θανάσης Παπακωνσταντίνου μελοποίησε το ποίημα "Διάφανες αυλαίες" του Ανδρέα Εμπειρίκου στο δίσκο του Αγία Νοσταλγία. Λίγα χρόνια πριν οι Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας μελοποίησαν 2 ποιήματα του Εμπειρίκου για τον τρίτο προσωπικό τους δίσκο και εδώ υπάρχει η εξής ιστορία όπως ανέφερε ο Χάρης Κατσιμίχας στην προσωπική του σελίδα. O Xάρης μελοποίησε αυτά τα 2 ποιήματα για προσωπική του χρήση αρχικά. Μόλις τα έπαιξε στον αδερφό του Πάνο (είχε μια ψύχωση με το συγκεκριμένο ποιητή) του αποκρίθηκε ότι του έκανε ένα πολύ μεγάλο δώρο. Πολύ σύντομα ο Πάνος έφερε 4 ολοκληρωμένα τραγούδια - «Όμορφη μέρα", “Σαντορίνη", ”Κόκκινος χορός” και "Δως μου το ψέμα σου". Ήδη είχε αρχίσει να δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ εμπνευσμένο από τους στίχους του μεγάλου ποιητή. Μόλις ολοκληρώθηκε το υλικό και επειδή ο δίσκος θα έβγαινε τον Απρίλιο σκέφτηκαν να τον ονομάσουν "Απρίλη Ψεύτη" αλλά τους έκοψε τη φόρα η εταιρεία τους, λέγοντας ότι υπάρχει ρητή εντολή του ποιητή που απαγορεύει να μελοποιηθεί οτιδήποτε δικό του. Ο δίσκος δεν θα είχε νόημα χωρίς αυτά τα 2 τραγούδια αφού από κει ξεκίνησαν όλα και κάπου εκεί εγκατέλειψαν την προσπάθεια. Παρόλα αυτά ο Χάρης έστειλε την κασέτα δώρο στην οικογένειά του "έτσι για να μου φύγει ο καημός" όπως έγραψε αργότερα. Ένα μήνα μετά ενώ είχαν ξεκινήσει να φτιάχνουν νέο υλικό τηλεφώνησε η εταιρεία τους λέγοντας πως πήρε τηλέφωνο ο γιος του ποιητή Λεωνίδας Εμπειρίκος και είπε “παίρνω εγώ την ευθύνη και επιτρέπω κατ’ εξαίρεση σε αυτούς τους ανθρώπους να κυκλοφορήσουν τα 2 συγκεκριμένα τραγούδια. Παρεμπιπτόντως πείτε τους ότι η μητέρα μου θέλει να τους γνωρίσει και να πιούνε τσάι”. Το τσάι με την κα Εμπειρίκου δεν το ήπιαν ποτέ - "όχι γιατί δε θέλαμε αλλά γιατί ντρεπόμασταν”. Τα μελοποιημένα ποιήματα "Θεόφιλος Χατζημιχαήλ" και “Εχεμύθεια" περιέχονται στο δίσκο τους "Απρίλη ψεύτη" που κυκλοφόρησε το 1989.Καλές ακροάσεις!"

Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος Σύμβουλος Πωλήσεων Μουσικής Public Κολωνακίου