Music streaming: Ποια είναι η πιο δημοφιλής πλατφόρμα μουσικής;

Περίληψη: Οι υπηρεσίες streaming έχουν κατακτήσει τον χώρο της μουσικής. Δες ποιος κάνει κουμάντο και ποιοι έρχονται δεύτεροι και… καταϊδρωμένοι!

Η μουσική βιομηχανία είχε να αντιμετωπίσει τεράστιες προκλήσεις από την εμφάνιση του mp3 και ύστερα. Στην αρχή ήταν τα downloads, τα οποία ποτέ δεν μπόρεσαν να δεχθούν τα μεγάλα studio, τα οποία ήταν συνηθισμένα σε κολοσσιαία κέρδη από τις πωλήσεις των CD (και νωρίτερα κασετών και δίσκων). Έπειτα ήρθε η Apple και το iTunes, το οποίο ήταν η πρώτη πλατφόρμα στην οποία ο οποιοσδήποτε μπορούσε να αγοράσει μουσική "με το κομμάτι" και το οποίο, με το ειδικό βάρος της Apple και του iPod, ανάγκασε τα studio να "παίξουν" με τους κανόνες της Apple – και, κατ' επέκτασιν, με τους κανόνες της αγοράς του internet. Μετά, οι άνεμοι του internet – και η έλευση των smartphones, ξανά δια χειρός Apple – έφεραν στο προσκήνιο το streaming. Η ίδια η Apple μετασχημάτισε το iTunes σε Apple Music, βάζοντάς το στο παιχνίδι του streaming, αλλά εκεί το Spotify ήδη είχε κάνει τη δική του εκτόξευση.

Τα πράγματα πλέον έχουν καταλαγιάσει· οι πόλεμοι του παρελθόντος ανήκουν… εκεί, ενώ πλέον καθόμαστε και χαζεύουμε τα ποσοστά των διαφόρων εταιρειών, με τον ίδιο τρόπο που κάποτε βλέπαμε ποσοστά τηλεθέασης. Έχουν κι αυτά το δικό τους ενδιαφέρον, βέβαια, διότι δείχνουν το πώς πηγαίνει η αγορά αυτή. Επ' αυτού, λοιπόν, έχουμε τα νέα στοιχεία από τη MIDIA Research, μια εταιρεία η οποία ειδικεύεται σε τέτοιες στατιστικές.

Τι δείχνουν οι αριθμοί της Midia για τα ποσοστά των υπηρεσιών streaming για το δεύτερο τέταρτο του 2021 (ναι είναι λίγο παλιά, αλλά τα έδωσαν στη δημοσιότητα στα τέλη Ιανουαρίου); Ο απόλυτος κυρίαρχος φαίνεται να παραμένει το Spotify, κρατώντας ένα 31% της αγοράς, μειωμένο ελαφρώς κατά 2% σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσοστά του 2020 και κατά 3% από το 2019. Η Apple Music είναι στη δεύτερη θέση με το… μισό, δηλαδή 15%. Από αυτά τα νούμερα, φαίνεται πως το Spotify δεν διατρέχει κανέναν (άμεσο) κίνδυνο να χάσει την πρώτη θέση, μιαςς και στο δωδεκάμηνο της περιόδου που εξετάζουμε προσέθεσε περισσότερους συνδρομητές από κάθε άλλη πλατφόρμα. Βέβαια, τα ποσοστά του Spotify συνεχίζουν και "διαβρώνονται" αργά και σταθερά. Σε ποσοστά, η πλατφόρμα με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ήταν το Amazon Music, με 25% έναντι 20% του Spotify, αλλά η πλατφόρμα που ξεχώρισε για τα ποσοστά ανάπτυξης είναι το… YouTube Music! Με ανάπτυξη πάνω από 50% στο διάστημα 12 μηνών, ήταν η πλατφόρμα που κατέγραψε τέτοια αύξηση, κάτι που αποδίδεται στην απήχηση που έχει το YouTube Music στις δημογραφικές κατηγορίες των νεότερων Millennials και της Generation Z – κάτι που θα πρέπει να έχει ήδη αρχίσει να χτυπάει συναγερμούς στο Spotify, μιας και η βάση των συνδρομητών του είναι η ίδια από το 2010 και… έχουν αρχίσει και μεγαλώνουν!

Στην "πίτα" που έδωσε στη δημοσιότητα η Midia βλέπουμε και άλλους, μικρότερους, παίκτες της αγοράς του streaming, με την Tencent Music να βρίσκεται στην τέταρτη θέση, ενώ το τελευταίο 20% μοιράζεται σε μικρές πλατφόρμες. Μάλιστα, δύο από τις "μικρές", η Tencent Music Entertainment και η NetEase Cloud Music αφορούν αποκλειστικά την αγορά της Κίνας, ενώ και η Yandex Music είναι μια πλατφόρμα η οποία αφορά κυρίως την αγορά της Ρωσίας.

Το μόνο σίγουρο είναι πως το streaming συνεχίζει και μεγαλώνει, αποτελώντας ήδη μια τεράστια αγορά μισού δισεκατομμυρίου χρηστών, η οποία έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, ειδικά στις αγορές της Κίνας και των αναπτυσσόμενων χωρών.