Αν σε έπιαναν τη δεκαετία του ’80 να διαβάζεις τη
Λολίτα του Ναμπόκοφ, το
Στο Δρόμο του Κέρουακ ή τον
Φύλακα στη Σίκαλη του Σάλιντζερ, σε κοιτούσαν με μισό μάτι. Τα βιβλία των μπαμπάδων μας είχαν μείνει στο ράφι - και η λογοτεχνία έτρεχε με ιλιγγιώδη ταχύτητα προς αναγνώσματα
ανατρεπτικά και ρηξικέλευθα, που φρέναραν και σταματούσαν στα κομοδίνα του κόσμου για να εκφράσουν τη νέα εποχή. Με αφορμή την έκθεση
GR80s – H Eλλάδα του Ογδόντα στην Τεχνόπολη (που αν δεν την επισκέφτηκες ήδη, να το κάνεις οπωσδήποτε), εμείς θυμηθήκαμε ορισμένα
βιβλία από τα 80’s που άφησαν εποχή!
Πρώτο και καλύτερο, για να μπούμε στο θέμα μας σωστά και όχι επιδερμικά, το κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό λεξικό
Η Ελλάδα στη Δεκαετία του ’80. Ένας τόμος 800 σελίδων, στον οποίο αναλύεται μια ολόκληρη δεκαετία της ιστορίας μας. Όχι μέσα από βαρετά κείμενα για διανοούμενους, αλλά μέσα από γλαφυρές περιγραφές, πολύτιμες αρχειακές εικόνες και διεισδυτική ματιά απέναντι στα γεγονότα.
Και συνεχίζουμε με ελληνική λογοτεχνία... Η
Οικογένεια Μπες-Βγες του Γιάννη Ξανθούλη είναι μια σουρεαλιστική οικογενειακή ιστορία για μια πεντάχρονη η οποία διαθέτει, όπως υποστηρίζει, την ωριμότητα μεγάλης γυναίκας. (Το είδαμε πρόσφατα και ως θεατρική παράσταση σε σκηνοθεσία του ταλαντούχου Θανάση Ζερίτη).
Τα
Διόδια του Βαγγέλη Ραπτόπουλου μιλούν για μια παρέα συμμαθητών που ζουν το τέλος της εφηβείας τους λίγο πριν μπουν στο Πανεπιστήμιο. Έρωτες, καυγάδες, περιπέτειες και ερασιτεχνικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί, με φόντο την Ελλάδα των 80’s.
Tα
Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά του Κώστα Μουρσελά μας φέρνουν εικόνες από ένα γνωστό και αγαπημένο τηλεοπτικό σήριαλ και η
Φάρσα της Έρσης Σωτηροπούλου κλείνει το μάτι στην επαναστατημένη γυναίκα της εποχής.
[gallery columns="4" size="full" link="none" ids="45754,45755,45756,45757"]
Περνώντας στα διεθνή, ξεκινάμε με δύο αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας: To
Όνομα του Ρόδου του Ουμπέρτο Έκο και τον
Έρωτα στα Χρόνια της Χολέρας του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες. Δυο must αναγνώσματα ανεξαρτήτως γούστων, δύο υποδείγματα αφηγηματικής δεινότητας που παραμένουν διαχρονικά.
Το
Λιγότερο από Μηδέν είναι το πρώτο μυθιστόρημα που εξέδωσε ο Bret Easton Ellis, όταν ήταν ακόμα φοιτητής στο κολέγιο. Παραδομένη στο τρίπτυχο “sex, drugs & rock’n’roll”, η «χρυσή γενιά» της Καλιφόρνιας των 80’s βρήκε εδώ το δικό της
On the Road.
Για να επιστρέψουμε στον Μάρκεζ, το
Chronicle of a Death Foretold είναι μια συναρπαστική ιστορία που ρίχνει φως στην αδικία αλλά και την παράνοια του πλήθους. Για πολλούς, το τρίτο καλύτερο βιβλίο του βραβευμένου με Νόμπελ συγγραφέα, μετά τη
Χολέρα και το
100 Χρόνια Μοναξιά…
Τo βραβευμένο με Πούλιτζερ
Τhe Complete Maus του καρτουνίστα Art Spiegelman, είναι σύμφωνα με την Wall Street Journal «το πιο συγκινητικό και εύστοχο αφήγημα που γράφτηκε ποτέ για το Ολοκαύτωμα».
[gallery size="full" link="none" columns="4" ids="45760,45761,45762,45763"]
Όσο για το
Cosmos, που πρωτοεκδόθηκε το 1983, είναι η ιστορία του κόσμου, επιστημονικά και πολιτισμικά. 14 δισεκατομμύρια χρόνια εξέλιξης των πλανητών, μέσα σε 416 συναρπαστικές σελίδες.
Αν και κάπως ασύνδετα μεταξύ τους, όλα τα παραπάνω βιβλία έχουν ένα κοινό: Σημάδεψαν την εποχή τους, χωρίς να περιχαρακωθούν σε αυτή.
Παραμένουν πολύτιμα και ευχάριστα αναγνώσματα μέχρι σήμερα, κερδίζοντας σταθερά νέους αναγνώστες, δεκαετίες μετά την πρώτη κυκλοφορία τους!