Σαν σήμερα / 17 χρόνια από την ίδρυση του Facebook

Περίληψη: Το κορυφαίο κοινωνικό δίκτυο γιορτάζει σήμερα 17 χρόνια λειτουργίας! Από μια σελίδα για φοιτητές του Harvard έφτασε να ενώνει εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο. Πάμε να κάνουμε μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία του...

Ένα site που δημιούργησε (σχεδόν) για πλάκα ο Mark Zuckerberg το 2003 θα του άνοιγε έναν δρόμο που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί. Όχι, δεν μιλάμε για το Facebook αλλά για το Facemash. Το site αυτό βγήκε live τον Οκτώβριο του 2003 και αμέσως έγινε «χαμός» στο Harvard, με εκατοντάδες φοιτητές να ψηφίζουν «Hot or Not» για τους συμφοιτητές του. Η επιτυχία αυτή έδωσε την επόμενη μεγάλη ιδέα στον τότε δευτεροετή φοιτητή του Harvard.

To επόμενο project του Mark Zuckerberg θα ήταν ένας ηλεκτρονικός κατάλογος των φοιτητών του Harvard, ένα face book, όπως λεγόταν. Και το όνομα που επέλεξε, πολύ φυσιολογικά, ήταν το theFacebook. Η ιστοσελίδα thefacebook.com βγήκε live σαν σήμερα, στις 4 Φεβρουαρίου 2004, και 17 χρόνια αργότερα όλοι ξέρουμε πού έχει φτάσει αυτή η πλατφόρμα.

Facebook-History-01

Αρχικά το Facebook ήταν διαθέσιμο μόνο σε φοιτητές του Harvard. Το focus στο πανεπιστημιακό κοινό ήταν κάτι που το ξεχώριζε από άλλα δίκτυα και η επέκτασή του στα αμερικανικά πανεπιστήμια μέσα στο 2004 έκανε τη σελίδα ιδιαίτερα δημοφιλή σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Μέχρι το τέλος του 2004 το theFacebook μετρούσε ήδη 1.000.000 χρήστες, όλοι φοιτητές σε αμερικανικά πανεπιστήμια.

Η εξέλιξη συνέχισε να είναι ραγδαία και την επόμενη χρονιά. Μια από τις σημαντικότερες αποφάσεις του 2005 ήταν να φύγει το “the” από το όνομα της σελίδας, με το κοινωνικό δίκτυο να μεταφέρεται πλέον στον ιστότοπο facebook.com. Μέσα στο 2005 θα άνοιγαν οι εγγραφές και σε φοιτητές από την Αγγλία. Την ίδια χρονιά στην πλατφόρμα προστέθηκε η δυνατότητα ανεβάσματος εικόνων και το tag των προφίλ σε αυτές.

Το 2006 ήρθε η στιγμή που πολλοί χρήστες του ίντερνετ περίμεναν. Το Facebook αποφάσισε να ανοίξει τις εγγραφές λογαριασμών σε όλους. Μαζί με την άρση του περιορισμού σε φοιτητικούς λογαριασμούς, η πλατφόρμα υποδέχεται και το πρώτο της News Feed, το οποίο κάνει την πλοήγηση στα νεότερα post πολύ ευκολότερη.

Από το 2007 και μετά η σημασία του mobile έγινε εμφανής και έτσι μπήκε σε πρώτο πλάνο. Το facebook πολύ γρήγορα λάνσαρε τη mobile σελίδα του ενώ τα apps για smartphones ήταν το επόμενο βήμα. Το 2007 έγινε και μία από τις πιο αναγνωρίσιμες αλλαγές. Το Facebook άλλαξε το πλήκτρο «Become a fan» σε πλήκτρο «Like» για τις σελίδες. Το like θα επεκτεινόταν πολύ σύντομα σε όλη την πλατφόρμα, αλλάζοντας τον τρόπο που αλληλεπιδρά κάποιος με posts, μηνύματα κ.ά.

Μια από τις πιο αμφιλεγόμενες αλλαγές ήταν η «απόσχιση» του chat από την κύρια mobile εφαρμογή. Αυτό έγινε το 2008 εν μέσω πάρα πολλών αρνητικών σχολίων. Τελικά η κίνηση αυτή αποδείχτηκε πετυχημένη σε βάθος χρόνου. Κι αυτή ήταν μόνο η αρχή της δυναμικής που θα αποκτούσε το Facebook στο χώρο του messaging.

Η ιστορία του Facebook είναι γεμάτη  από μεγάλες εξαγορές. Οι κυριότερες και πιο προβεβλημένες είναι αυτές του Instagram, του Whatsapp και της Oculus. Οι εξαγορές αυτές ανέβασαν κι άλλο το προφίλ του Facebook, το οποίο έγινε ακόμα πιο δυνατό στους τομείς των social networks και instant messaging ενώ με την εξαγορά της Oculus έδειξε και το ενδιαφέρον της εταιρίας για επέκταση των δραστηριοτήτων της σε νέους τομείς και τεχνολογίες.

Σήμερα το Facebook υπολογίζεται πως έχει περίπου 2,8 δισεκατομμύρια ενεργούς μηνιαίους χρήστες. Αυτό το κατατάσσει στην κορυφή των κοινωνικών δικτύων, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι χρήστες από το Instagram σε αυτό το νούμερο. Μπορεί το Facebook να υπάρχει εδώ και 17 χρόνια αλλά η πορεία του παραμένει ανοδική και δεν ξέρουμε που θα σταματήσει!