Περίληψη: Η Black Friday ήρθε στην Ελλάδα το 2016 από το Public και από τότε έχει γίνει θεσμός. Ήξερες όμως την ιστορία πίσω από αυτή την ημέρα;
20 Νοεμβρίου , 2019 • 2 MINS READ
20 Νοεμβρίου , 2019 • 2 MINS READ
Περίληψη: Η Black Friday ήρθε στην Ελλάδα το 2016 από το Public και από τότε έχει γίνει θεσμός. Ήξερες όμως την ιστορία πίσω από αυτή την ημέρα;
Στις 29 Νοεμβρίου - λίγες μέρες από τώρα δηλαδή - έρχεται για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά στην Ελλάδα η Black Friday. Η «Μαύρη Παρασκευή» καθιερώθηκε από το Public, που το 2016 έφερε πρώτο τη μεγάλη γιορτή των προσφορών στη χώρα μας. Και μπορεί η εγχώρια Black Friday να μετράει λίγα χρόνια ζωής, αλλά προέρχεται από... παράδοση δεκαετιών στην Αμερική. Πάμε, λοιπόν, να δούμε πώς από μια εθνική αργία προέκυψε η μεγαλύτερη καταναλωτική ημέρα του χρόνου!
Οι ρίζες της Black Friday συνδέονται άμεσα με τη Γιορτή των Ευχαριστιών, η οποία στην Αμερική εορτάζεται την τελευταία Πέμπτη του Νοεμβρίου και σε αρκετές πόλεις συνοδεύεται από μεγάλες παρελάσεις. Η παρελάσεις ήταν πρώτης τάξεως ευκαιρία για να καταστήματα να διαφημιστούν - και αυτό ακριβώς έκαναν. Η αργία ήταν επίσης η ιδανική συγκυρία για τους εργαζομένους να κάνουν... «κοπάνα», για να απολαύσουν ένα συνεχόμενο τετραήμερο μακριά από τη δουλειά!
Ο συνδυασμός των δύο οδήγησε τον κόσμο στα μαγαζιά την Παρασκευή που ακολουθεί το «Thanksgiving», με τους καταναλωτές να συρρέουν κατά... εκατοντάδες! Αυτό έδωσε κίνητρο στους καταστηματάρχες να δημιουργήσουν ειδικές προσφορές, συγκεκριμένα για εκείνη την ημέρα, και κάπως έτσι, τελείως οργανικά, δημιουργήθηκε η Black Friday που ξέρουμε σήμερα!
Η κοσμοσυρροή ήταν ο λόγος που χάρισε στην ημέρα τον χαρακτηρισμό «μαύρη». Ο λόγος; Οι αστυνομικές δυνάμεις σε Philadelphia και Rochester δυσκολευόντουσαν να τα βγάλουν πέρα με το πλήθος που συγκεντρωνόταν στην πόλη τη συγκεκριμένη ημέρα και έτσι η Παρασκευή ήταν μια... «μαύρη» ημέρα για εκείνους. Ο όρος με τα χρόνια επεκτάθηκε και σε άλλες πολιτείες φτάνοντας σήμερα σε όλο τον κόσμο!
Ίσως έχεις ακούσει ακόμα μια εκδοχή της ιστορίας, αυτή που αφορά τα… λογιστικά των καταστημάτων. Πριν την έλευση των υπολογιστών, τα βιβλία των αμερικάνικων καταστημάτων έδειχναν τα κέρδη της επιχείρησης με μαύρο μελάνι, ενώ οι απώλειες εμφανίζοντας με κόκκινο χρώμα. Μέχρι το Νοέμβριο οι περισσότερες επιχειρήσεις λειτουργούσαν με απώλειες, οπότε ήταν «in the red». Η εορταστική περίοδος, που ξεκινούσε από το τέλος Νοεμβρίου, άλλαζε κάπως τα πράγματα και έτσι στο τέλος του χρόνου οι επιχειρήσεις ήταν «in the black»!
Παρότι η ιστορία είναι πραγματική, ο όρος Black Friday δεν προέκυψε από τη φράση «in the black», αλλά από την πρώτη εκδοχή που παρουσιάσαμε παραπάνω. Απόδειξη για αυτό η προσπάθεια πολλών πόλεων και καταστηματαρχών να καθιερώσουν διαφορετικά ονόματα, λιγότερο «σκοτεινά», για την καταναλωτική ημέρα που ακολουθεί το Thanksgiving.
Στην Ελλάδα, όπως είπαμε και στην αρχή, η Black Friday έκανε το «ντεμπούτο» της το 2016, όταν το Public αποφάσισε να την φέρει και στα... μέρη μας. Η ανταπόκριση ήταν πολύ μεγάλη και το 2017 ο θεσμός συνέχισε ακόμα πιο δυναμικά. Το 2018 έσπασε κάθε ρεκόρ, ενώ φέτος, η Black Friday στο Public αναμένεται να ξεπεράσει κάθε προσδοκία.
Για να βγεις κι εσύ κερδισμένος στη φετινή Black Friday, μείνε συντονισμένος στο Public Blog και το public.gr, για να μαθαίνεις πρώτος τα σημαντικότερα update!