Tips and tricks για καλοκαιρινές φωτογραφίες!

Περίληψη: Το καλοκαίρι στην Ελλάδα είναι από τις πιο δύσκολες φωτογραφικές εποχές του έτους.  Ο ήλιος «τυραννάει»...

Το καλοκαίρι στην Ελλάδα είναι από τις πιο δύσκολες φωτογραφικές εποχές του έτους. Ο ήλιος «τυραννάει» όλη την πλάση, η ζέστη μας κόβει την όρεξη για πολλές βόλτες και μας κάνει δυσκίνητους, και η ροπή προς την απραξία είναι φυσιολογικό χαρακτηριστικό των διακοπών.[caption id="" align="alignnone" width="123"] Θοδωρής Μάρκου[/caption]  Παρ’όλες τις παραπάνω δυσκολίες, θεωρούμε τις διακοπές ως μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για φωτογραφικές αναζητήσεις. Ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε ώστε να διευκολύνουμε τις φωτογραφικές μας περιπέτειες. Ζητήσαμε συμβουλές από τον επαγγελματία φωτογράφο και δάσκαλο φωτογραφίας Θοδωρή Μάρκου.   Φωτογραφίζοντας τοπίαΗ σωστή ώρα για τη φωτογραφία τοπίου είναι πάντα όταν ο ήλιος φωτίζει πλάγια το περιβάλλον μας, δηλαδή είναι πολύ πρωί πριν ο ήλιος σηκωθεί ψηλά, είτε αργά το απόγευμα όταν ο ήλιος πηγαίνει προς τη δύση του. Η πιο απλή επιλογή για να φωτογραφίσουμε ένα τοπίο που μας αρέσει είναι να το «αποτυπώσουμε» στο μυαλό μας όταν το δούμε, να υπολογίσουμε την ώρα που ο ήλιος θα το φωτίζει καλύτερα (ανατολή ή δύση), και να πάμε την επόμενη μέρα εκείνη την ώρα. Επιλέγουμε έναν ευρυγώνιο φακό, ώστε να μπορέσουμε να τονίσουμε το μεγαλείο του τοπίου. 13_071-18_800_thmarkouΣτεκόμαστε στο κατάλληλο σημείο, συνήθως κάπου ψηλά. Προσέχουμε την γραμμή του ορίζοντα, να είναι ίσια. Προσέχουμε, επίσης, να μη μπαίνει κατά λάθος η σκιά μας μέσα στο πλάνο. Τραβάμε αρκετές λήψεις, ώστε να έχουμε την πολυτέλεια της επιλογής αργότερα. Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι σύγχρονες μηχανές, με τα πολλά megapixels, μας επιτρέπουν να επανα-καδράρουμε την εικόνα μας κατά την επεξεργασία, έτσι ώστε να εξαφανίσουμε ανεπιθύμητα στοιχεία. Φωτογραφίζοντας στην παραλίαΟι περισσότεροι από εμάς θα περάσουμε αρκετό χρόνο στην παραλία, τις μεσημεριανές ώρες, κάτω από μια ομπρέλα. Ενώ το φως δεν είναι ιδανικό, η παραλία προσφέρει χρόνο και χώρο για πειραματισμό. Συνήθως οι παραλίες είναι γεμάτες με κόσμο, και τον κόσμο αυτό θα πρέπει ή να τον εντάξουμε στη φωτογραφία μας, ή να τον «εξαφανίσουμε», αν θέλουμε να ασχοληθούμε μόνο με ένα πρόσωπο. 12_066-09_800_thmarkou (1)Στην πρώτη περίπτωση, επιλέγουμε λήψη με ευρυγώνιο φακό, παίρνουμε κάποια απόσταση από το μεγάλο πλήθος και καδράρουμε συνολικά την παραλία, επιδιώκοντας να καταγράψουμε την πολυκοσμία και τις «επαναλήψεις» (ομπρέλες στη σειρά, απλωμένες πετσέτες στη σειρά, πολλά κεφαλάκια μέσα στο νερό, κλπ). Στη δεύτερη περίπτωση, επιλέγουμε ένα κανονικό ή μεγάλο εστιακό μήκος, ώστε να μπορέσουμε να εστιάσουμε στο πρόσωπο που μας ενδιαφέρει και να θολώσουμε το δεύτερο πλάνο. Ιδανικοί για τέτοιες περιπτώσεις είναι οι φακοί με πολύ ανοιχτό διάφραγμα (f1.4 ή f1.8), που μας βοηθάνε ακόμα περισσότερο στο να απομονώσουμε το θέμα μας. Φωτογραφίζοντας πορτραίταΌπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, στο πορτραίτο συνήθως επιλέγουμε κανονικά ή μεγάλα εστιακά μήκη (δηλαδή όσο πιο «ζουμ» γίνεται), και φακούς με πολύ ανοιχτό διάφραγμα (ένα κλασσικό παράδειγμα είναι οι 85mm/f1.4 & 85mm/f1.8). Όσο αυξάνουμε το εστιακό μήκος και όσο ανοίγουμε το διάφραγμα, τόσο περισσότερο θολώνουμε το δεύτερο πλάνο του πορτραίτου μας, αναδεικνύοντας έτσι το πρόσωπο που φωτογραφίζουμε. Ένα σημαντικό ακόμα στοιχείο είναι ότι προσπαθούμε να έχουμε σωστά φωτισμένο το πρόσωπο. Η μηχανή μας μπορεί να μπερδευτεί με το υπερβολικό φως του δεύτερου πλάνου, και να σκοτεινιάσει το πρόσωπο. 7961313930_96b686169e_oΕμείς μπορούμε να διορθώσουμε τη μηχανή μας, αυξάνοντας την αντιστάθμιση της έκθεσης (exposure compensation) όσο χρειάζεται ώστε το πρόσωπο που φωτογραφίζουμε να βγαίνει καλοφωτισμένο. Για τον ίδιο λόγο προτιμούμε να φωτογραφίζουμε τις πολύ πρωινές ή πολύ απογευματινές ώρες, όταν το φως του ήλιου είναι «γλυκό», δεν τυφλώνει τα μάτια του μοντέλου μας και το φωτίζει καλύτερα. Τοποθετώντας τον ήλιο πίσω μας, αξιοποιούμε καλύτερα την πιο δυνατή φωτιστική πηγή του γαλαξία μας. Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η εύκολη λύση είναι να φωτογραφίζουμε όντας σε σκιά (εμείς, το μοντέλο μας και το δεύτερο πλάνο). Σε αυτή την περίπτωση, τοποθετούμε το μοντέλο μας μπροστά στο σκοτεινό δεύτερο πλάνο, και φροντίζουμε να κοιτάει προς το φωτεινό εξωτερικό χώρο. Το ανακλώμενο φως του ήλιου δίνει απαλό και φυσικό φωτισμό, και τονίζει τα μάτια και όλα τα χαρακτηριστικά του προσώπου. Την ίδια στιγμή το δεύτερο πλάνο λαμβάνει λιγότερο φως οπότε βοηθάει στην απομόνωση του καλοφωτισμένου πρώτου πλάνου. Φωτογραφίζοντας τη νύχταΤο καλοκαίρι είναι η εποχή όπου ευχαριστιόμαστε να κυκλοφορούμε νύχτα, όταν έχει ηρεμήσει η ζέστη και έχει πέσει ο ήλιος. Η έλλειψη ηλιακού φωτός δεν είναι πρόβλημα για εμάς, αφού τη νύχτα εμφανίζονται τα «φώτα της πόλης», που δημιουργούν ενδιαφέρουσες φωτογραφικές καταστάσεις. Το πρόβλημα μας όμως είναι ότι αυτά τα φώτα είναι πολύ αδύναμα και αναγκάζουν τη μηχανή μας να τραβάει με αυξημένη ευαισθησία και χαμηλές ταχύτητες κλείστρου. 7689747628_f1da1bd832_oΤο πρώτο δημιουργεί ψηφιακό θόρυβο («βρωμίζει» δηλαδή την εικόνα) και το δεύτερο οδηγεί σε κουνημένες φωτογραφίες. Όσον αφορά τον ψηφιακό θόρυβο, είναι καλό όταν αγοράζουμε μηχανή να ενημερωνόμαστε για τις επιδόσεις της στις υψηλές ευαισθησίες. Συνήθως οι μηχανές με μεγαλύτερο αισθητήρα τα πάνε καλύτερα σε αυτό τον τομέα. Για τις χαμηλές ταχύτητες κλείστρου, μπορούμε να προμηθευτούμε ένα τρίποδο, ή απλά να βρούμε ένα κατάλληλο σημείο (ένα κάγκελο, μια βεράντα, ένα πεζούλι) να ακουμπήσουμε τη μηχανή μας. Η καλύτερη λύση είναι ένα τρίποδο «τραπεζιού», που είναι ελαφρύ και μικρό, και μπορεί να στηριχθεί σε διάφορες επιφάνειες, επίπεδες ή όχι.  Δείτε εδώ τα συνηθισμένα φωτογραφικά λάθη και πως να τα αποφύγετε...!