Η φωτογραφική αισθητική στη σύγχρονη εποχή

Περίληψη: Ζούμε στην εποχή του διαδικτύου, του Facebook, του Instagram. Χιλιάδες εικόνες περνούν καθημερινά μπροστά από...

Ζούμε στην εποχή του διαδικτύου, του Facebook, του Instagram. Χιλιάδες εικόνες περνούν καθημερινά μπροστά από τα μάτια μας, τα smartphones είναι πάντα μαζί μας, το κόστος μιας «σοβαρής» φωτογραφικής μηχανής έχει μειωθεί αρκετά. Ποτέ άλλοτε δεν ήταν τόσο εύκολο να βγάλει κάποιος μια φωτογραφία, και ποτέ άλλοτε η φωτογραφία δεν είχε μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό από ότι τώρα. Παρ’ όλα αυτά, η φωτογραφία παραμένει μια εξαιρετικά παρεξηγημένη τέχνη.Όπως είπε και ο Elliot Erwitt, «η φωτογραφία είναι η τέχνη της παρατήρησης. Να βρίσκεις κάτι ενδιαφέρον σε ένα συνηθισμένο μέρος. Έχω καταλήξει στη διαπίστωση ότι δεν έχει να κάνει με τα πράγματα που βλέπεις, αλλά με τον τρόπο που τα βλέπεις».[caption id="attachment_28059" align="alignnone" width="937"](Elliot Erwitt, 2000, USA) (Elliot Erwitt, 2000, USA)[/caption]Εν αντιθέσει με τις υπόλοιπες απεικονιστικές τέχνες, η πρώτη ύλη της φωτογραφίας είναι ο πραγματικός κόσμος. Η φωτογραφία είναι κατ’ αρχάς μια εικόνα της πραγματικότητας, ένα στιγμιότυπο της ζωής. Είναι πολύ εύκολο για τον φωτογράφο να πιστέψει ότι η πληροφοριακή απεικόνιση ενός «δυνατού» θέματος αρκεί για τη δημιουργία μιας καλής φωτογραφίας, αφού θα «μετρήσει» την επιτυχία της φωτογραφίας του ανάλογα με τις αντιδράσεις του θεατή. Ο θεατής όμως, είναι πολύ πιθανό ότι αντιδράει απέναντι στο θέμα που βλέπει φωτογραφημένο, και όχι στη φωτογραφική προσέγγιση. Και εδώ βρίσκεται η μεγάλη δυσκολία της φωτογραφίας, το σημείο όπου είναι εύκολο να χαθεί ο δρόμος: μια φωτογραφία οφείλει να είναι πιο ενδιαφέρουσα από το θέμα της και να ξεπερνάει το προφανές.Ο πρωτοπόρος της έγχρωμης καλλιτεχνικής φωτογραφίας, William Eggleston, ήταν αρκετά επικριτικός όταν έλεγε πως «υπάρχουν περισσότεροι άνθρωποι απ'ότι μπορώ να φανταστώ, που ο μόνος τρόπος να εκτιμήσουν μια εικόνα είναι σαν ένα ορθογώνιο με ένα αναγνωρίσιμο αντικείμενο στη κέντρο του. Δεν τους νοιάζει τι βρίσκεται γύρω από το αντικείμενο, αρκεί τίποτα να μην το παρενοχλεί, εκεί ακριβώς στο κέντρο. [..] Θέλουν κάτι προφανές. [..] Είμαι σε πόλεμο με το προφανές.»[caption id="attachment_28060" align="alignnone" width="600"](William Eggleston, circa 1970, USA) (William Eggleston, circa 1970, USA)[/caption]Ο καλύτερος τρόπος να μάθεις τι πράγματι εστί Φωτογραφία είναι να βλέπεις φωτογραφίες άλλων. Η αισθητική της φωτογραφίας εξελίσσεται μέσα από την Ιστορία της. Από τα τέλη του 19ου αιώνα, όταν η φωτογραφία εγκατέλειψε το σφιχτό εναγκαλισμό της με την τέχνη της ζωγραφικής, μέχρι τη σύγχρονη εποχή, ανά τακτά χρονικά διαστήματα εμφανίζονται καινοτόμοι φωτογράφοι και νέα φωτογραφικά ρεύματα που επαναπροσδιορίζουν την αισθητική της φωτογραφίας. Η μελέτη των ιστορικών αυτών φωτογράφων βοηθάει στην ανάπτυξη της φωτογραφικής ματιάς.Ο καλύτερος τρόπος να μάθεις να τραβάς και εσύ καλές φωτογραφίες, είναι να τραβάς συνέχεια φωτογραφίες. Πάρα πολλές φωτογραφίες. Και μετά να τις κρίνεις αδέκαστα. Ο δρόμος για την καλή φωτογραφία είναι μακρύς, όπως ακριβώς θα σου πει και ο ίδιος o Henri Cartier-Bresson: «οι πρώτες δέκα χιλιάδες φωτογραφίες σου θα είναι οι χειρότερες».[caption id="attachment_28061" align="alignnone" width="933"](Henri Cartier-Bresson, 1961, Sifnos, Greece) (Henri Cartier-Bresson, 1961, Sifnos, Greece)[/caption]Η διάθεση για φωτογραφία έχει ανέβει σημαντικά στη σύγχρονη εποχή, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι οι βασικοί πυλώνες ανάπτυξης φωτογραφικής αισθητικής έχουν ανατραπεί. Η συνεχής εξάσκηση μαζί με ανάλυση και κριτική των φωτογραφιών μας, σε συνδυασμό με τη μελέτη της ιστορίας της φωτογραφίας, είναι η μόνη διαδρομή για να γίνουμε καλύτεροι φωτογράφοι. Ο Θοδωρής Μάρκου διδάσκει φωτογραφία κάθε Πέμπτη στο Public Συντάγματος. Ο Β’ κύκλος σεμιναρίων θα διαρκέσει από τον Φεβρουάριο (έναρξη 11/2/2016) μέχρι και τον Ιούνιο και απευθύνεται σε ερασιτέχνες φωτογράφους που επιθυμούν να εμβαθύνουν περισσότερο στην αισθητική της φωτογραφίας.Είσοδος: 30€/ μήνα με αγορά εισιτηρίου στο tickets.public.grΣτο πρώτο σεμινάριο κάθε μήνα απαιτείται η αγορά νέου εισιτηρίου, το οποίο θα εξασφαλίζει την είσοδο στα σεμινάρια του συγκεκριμένου μήνα.