Home.
Συνέντευξη με τον συγγραφέα του “Ευτυχισμένες Οικογένειες” – Κερδίστε 3 αντίτυπα!
share mail icon share facebook icon share twitter icon share google plus icon
< Συνέντευξη με τον συγγραφέα του “Ευτυχισμένες Οικογένειες” – Κερδίστε 3 αντίτυπα!
> Συνέντευξη με τον συγγραφέα του “Ευτυχισμένες Οικογένειες” – Κερδίστε 3 αντίτυπα!
27 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2017

Συνέντευξη με τον συγγραφέα του “Ευτυχισμένες Οικογένειες” – Κερδίστε 3 αντίτυπα!

Ο πολυβραβευμένος Δημήτρης Στεφανάκης εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 2000 με το μυθιστόρημά του “Φρούτα εποχής” κι έκτοτε έχουν κυκλοφορήσει άλλα οκτώ μυθιστορήματά του. Το μυθιστόρημά του “Μέρες Αλεξάνδρειας” (2007) μεταφράστηκε στα γαλλικά, τιμήθηκε με το Prix Méditerranée Etranger 2011 και στη συνέχεια μεταφράστηκε στα ισπανικά και στα αραβικά. Ο Δημήτρης Στεφανάκης έχει, επίσης, ασχοληθεί με τη μετάφραση και το 2011 τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Καβάφη, ενώ την ίδια χρονιά ήταν υποψήφιος και για το Prix du Livre Europeen. Το 2014 αναγορεύτηκε από το γαλλικό κράτος Ιππότης του Τάγματος Γραμμάτων και Τεχνών για την προσφορά του στο λογοτεχνικό χώρο και τη συμβολή του στην ανάδειξη των γραμμάτων και των τεχνών στη Γαλλία και τον κόσμο.

Η συνέντευξη που ακολουθεί δόθηκε με αφορμή την κυκλοφορία του νέου βιβλίου του Δημήτρη Στεφανάκη, “Ευτυχισμένες Οικογένειες“, αποκλειστικά στο Public Blog και τη Βικτωρία Αλεξίου, την οποία θα βρείτε ανάμεσα στα δεκάδες βιβλία στο Public Ζωγράφου.

Διαβάζοντας το νέο σας βιβλίο παρακολουθούμε επί της ουσίας μία σάγκα που χτίζεται σε τρεις γενιές και ανακαλύπτουμε σταδιακά τα μελανά σημεία μιας οικογένειας. Πώς προέκυψε η ιδέα της συγκεκριμένης σάγκας;
Ανέκαθεν με έθελγαν οι οικογενειακές ιστορίες. Εξάλλου στα σημαντικότερα μυθιστορήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, όπως οι Αδερφοί Καραμάζοφ και η Άννα Καρένινα πρωταγωνιστούν οικογένειες. Είναι αλήθεια ότι μετά τις Μέρες Αλεξάνδρειας δεν είχα αξιοποιήσει ξανά την πορεία μιας φαμίλιας μέσα στο χρόνο και στην Ιστορία. Στις Ευτυχισμένες Οικογένειες, το νέο μου μυθιστόρημα από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, υπάρχει ένα πρόσθετο ενδιαφέρον, αν σκεφτεί κανείς ότι πρόκειται για ένα συναξάρι οικογενειακών μυστικών που δεν είναι πάντα τόσο ανώδυνα.

Τα βιβλία σας συνδυάζουν πάντοτε ιστορική έρευνα και κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα. Στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα διατρέχετε έναν ολόκληρο αιώνα. Είναι η λογοτεχνία για εσάς ένας τρόπος να κατανοήσουμε την Ιστορία ή να ξαναγράψουμε την Ιστορία;
Η λογοτεχνία και η Ιστορία είναι οι δύο μεγάλοι αφηγητές του κόσμου. Η αποστολή τους διαφέρει σημαντικά και καλό θα είναι η μία να μην μπλέκεται στα πόδια της άλλης. Αν πρέπει να κάνει κάτι η λογοτεχνία σε σχέση με την Ιστορία θα είναι να την εκθέσει, στο βαθμό που η τελευταία ισχυρίζεται κακώς ότι είναι ο επίσημος θεματοφύλακας της αλήθειας.

“Οι ευτυχισμένες οικογένειες δεν έχουν μυστικά, αλλιώς δεν είναι ευτυχισμένες” διατείνεται ο ήρωάς σας Άγης Δημητριάδης – Σέραρντ, ο οποίος ωστόσο συντηρεί δύο σπίτια, δύο γυναίκες, δύο παιδιά. Ποιος ο ορισμός της ευτυχίας για εσάς; Αναθεωρήσατε ως προς την έννοιά της, αφότου την διαπραγματευτήκατε στο συγκεκριμένο βιβλίο;
Αναφέρθηκα προηγουμένως στην αλήθεια. Η αλήθεια όπως και η ευτυχία είναι έννοιες που ξεπερνούν το ανάστημά μας, δεν μπορούμε να τις εξαντλήσουμε με κανένα τρόπο ούτε με ένα μυθιστόρημα σαν κι αυτό. Καλύτερα λοιπόν να τις αντιμετωπίζουμε με περισσότερο χιούμορ και ιδεολογική ευελιξία.

Η δικηγόρος της οικογένειας Σέραρντ, Λήδα Δημητριάδη, ανακαλύπτει πως οι πάντες κρύβουν μυστικά: πάθη ή εγκλήματα, έχθρες ή προδοσίες, όλα αυτά που συνθέτουν το μέταλλο από το οποίο είναι φτιαγμένες οι «ευτυχισμένες οικογένειες». Έχει ειπωθεί πως η λογοτεχνία δε σου λέει ποτέ πώς είναι οι άνθρωποι, αλλά σου δείχνει. Εσείς προσωπικά στοχεύετε σε κάτι τέτοιο;
Μακάρι να μπορούσα να στοχεύσω σε κάτι τέτοιο. Ένας συγγραφέας, πρέπει να ξέρετε, ξεκινά πάντα με μεγαλεπήβολες προθέσεις, σπάνια όμως καταφέρνει έστω και ένα από τα πράγματα που οραματίστηκε. Δυστυχώς το κείμενο και οι ήρωες μάς υπερβαίνουν.

Υπάρχουν στις σελίδες του βιβλίου σας δικά σας βιώματα; Πρέπει ο συγγραφέας να αυτοβιογραφείται ή θεωρείτε την autofiction πληκτική;
Η αυτοβιογραφική αφετηρία, ακόμα κι αν υπάρχει κάπου, είναι τόσο μεταποιημένη που δύσκολα αναγνωρίζεται ακόμα και από τον ίδιο τον συγγραφέα. Δεν νομίζω ότι η λογοτεχνία εξαρτάται τόσο πολύ από την αυτοβιογραφία.

Έχετε αδυναμία στον Ντοστογιέφσκι, τον Καμύ, τον Κάφκα, τον Προυστ και τον Τζόυς. Ποια είναι η αγαπημένη σας φράση από τα αναγνώσματά σας;
Η αγαπημένη μου φράση ανήκει στον Βίτολντ Γκομπρόβιτς που λέει: «Λαθεύουμε αν πιστεύουμε πως δημιουργούμε. Στην πραγματικότητα αναβαπτιζόμαστε από το δημιούργημά μας».

Ποιος ο ορισμός του καλού βιβλίου για εσάς;
Το βιβλίο που δεν δίνει απάντηση αλλά θέτει εύστοχα το ερώτημα.

Πώς επιλέγετε πια ένα βιβλίο;
Θα ισχυριστώ, όσο κι αν ακούγεται αλλόκοτο, πως τα βιβλία είναι που μας επιλέγουν κι όχι εμείς αυτά.

Σας αρέσει να “κατοικείτε” τα βιβλία σας; Κυκλώνετε, χρωματίζετε και υπογραμμίζετε φράσεις;
Ασφαλώς και το κάνω, χαράζω τα προσωπικά μου μονοπάτια στα βιβλία, για να μπορώ να επιστρέψω στις πιο χυμώδες σελίδες τους όποτε το θελήσω.

Ποια βιβλία προτείνετε ενθέρμως αυτήν την εποχή;
Ένα Γαλλικό μυθιστόρημα του δεκάτου ενάτου αιώνα θα ταίριαζε πολύ με ένα αντίστοιχο αμερικανικό του εικοστού, του Τόμας Γουλφ ή του Φιτζέραλντ, λόγου χάρη.

Ο Πίτερ Κάρεϊ πρότεινε στους επίδοξους συγγραφείς να “συνηθίσουν καταρχάς τον εαυτό τους στην αυτοκριτική, να κλείσουν την τηλεόραση και να επενδύσουν σε ένα πολυ καλό λεξικό”. Εσείς τι θα συνιστούσατε στους νέους συγγραφείς;
Θα τους συμβούλευα να θητεύσουν στην τέχνη της ανάγνωσης και της υπομονής. Ο συγγραφέας δεν πρέπει να γίνεται πυροτέχνημα στα χέρια του κοινού.

Μιλήστε μας για το νέο σας εγχείρημα, την επιμέλεια της σειράς των εκδόσεων Μεταίχμιο “Μεγάλες Αφηγήσεις”, όπου συμπεριλαμβάνονται ιδιαίτερα αξιόλογοι τίτλοι, όπως “Το μαγικό βουνό” του Thomas Man, το “Γύρνα σπίτι, άγγελέ μου” του Thomas Wolfe, το “Ένα δωμάτιο με θέα” του E. M. Forster και “Ο Εραστής ” της Marguerite Duras.
Οι «Μεγάλες Αφηγήσεις» εκπληρώνουν μια παλιά επιθυμία μου να συνομιλήσω με το αναγνωστικό κοινό μέσα από τα βιβλία των μεγάλων συγγραφέων. Πρόκειται για μια σειρά κλασικής λογοτεχνίας που επανατοποθετεί τη σημασία της διαχρονικής λογοτεχνίας και αντιμετωπίζει τα έργα της όχι ως το μπαγιάτικο ψωμί των βιβλιοπωλείων αλλά ως μέρος μιας διαρκούς επικαιρότητας που μας αφορά.

Ακολουθεί ένα μικρό απόσπασμα του βιβλίου:

Τα Public και οι εκδόσεις Μεταίχμιο δίνουν την ευκαιρία σε τρεις τυχερούς να κερδίσουν από ένα αντίτυπο του βιβλίου. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να συμπληρώσεις τη φόρμα που ακολουθεί και… καλή τύχη!
Ο διαγωνισμός θα κλείσει την επόμενη Παρασκευή, 5 Μαΐου, οπότε και θα γίνει η κλήρωση. Οι νικητές θα ανακοινωθούν την ίδια ημέρα. Πολλαπλές συμμετοχές δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν.

Ο διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί. Δες τους νικητές!

 

music news banner
ΑΘΗΝΑ
10°
Weather from OpenWeatherMap

Σχετικές αναρτήσεις

    Copyright © 2017 Publicworld S.A.
    Public Blog