Emojis και διαφορετικότητα: αρκούν 5 αποχρώσεις για όλο τον κόσμο;

Περίληψη: Στην αρχή, είχαμε τα γνωστά, καλά, κίτρινα smileys, τα οποία με την απλότητα και τη...

Στην αρχή, είχαμε τα γνωστά, καλά, κίτρινα smileys, τα οποία με την απλότητα και τη χάρη τους ικανοποιούσαν – και εξακολουθούν και ικανοποιούν – όλο τον κόσμο. Όμως, στον κόσμο του σήμερα, κόσμο στον οποίο η τεχνολογία κάνει άλματα σχεδόν επί καθημερινής βάσεως, αυτά τα γνωστά smileys έχουν δώσει, ήδη από το 2015, τη θέση τους σε πιο αληθοφανή και περισσότερο φωτο-ρεαλιστικά εικονίδια (emojis), τα οποία δεν απεικονίζουν ένα κίτρινο κυκλάκι με μάτια και στόμα, αλλά κανονικά πρόσωπα, με μαλλιά και κανονικό χρώμα δέρματος, ματιών και μαλλιών. Κι εδώ ερχόμαστε στο πρόβλημα. Αρκούν πέντε επιλογές για να καλύψουν ολόκληρη τη χρωματική ποικιλομορφία του ανθρώπινου γένους;

Αυτό είναι και το θέμα αρκετών ερευνητών, οι οποίοι μελετούν διάφορες πτυχές της ψυχολογίας της ανθρωπότητας. Για παράδειγμα, πώς αποφασίζει κάποιος για το ποιο εικονίδιο – καλύτερα, ποια απόχρωση εικονιδίου – τον αντιπροσωπεύει;

Για αρχή έχουμε τους ειδικούς. Ο Alexander Robertson είναι υποψήφιος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Εδινβούργου, ο οποίος έχει δημοσιεύσει μια μελέτη με τίτλο «Αυτοπροσδιορισμός στο Twitter μέσω επιλογών στο χρώμα δέρματος των emojis». Σύμφωνα με την έρευνα του Robertson, η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών επιλέγει μια απόχρωση πολύ κοντά στην πραγματική τους χροιά δέρματος. Επίσης, πολύ σπάνια, κάποιοι χρήστες επιλέγουν χρώμα αντιδιαμετρικά αντίθετο του πραγματικού.

Στην ανάλυση των συναισθημάτων, πάλι, οι χρήστες του Twitter αντιδρούν θετικά σε αυτό και χρησιμοποιούν τα emojis, για να αντιπροσωπεύσουν τους εαυτούς τους. Ακόμη κι όταν τα χρησιμοποιούν γενικά, όμως, το κάνουν με θετικό τρόπο. Όσον αφορά τη χρήση της επιλογής απόχρωσης, η έρευνα έδειξε πως, όσο πιο σκούρο το χρώμα του δέρματος του χρήστη, τόσο μεγαλύτερη ήταν και η πιθανότητα να έκανε χρήση της λειτουργίας αυτής.

Τελικά, όμως, αρκούν οι πέντε επιλογές; Ο Robertson πιστεύει πως η απάντηση είναι «όχι». Όσον αφορά τα μαλλιά, για παράδειγμα, μπορείς να έχεις περισσότερες επιλογές, όμως αυτές μπορούν να είναι λίγες στον αριθμό, για παράδειγμα ίσια, κατσαρά, κοντά, μακριά, ή χωρίς μαλλιά. Οι επιλογές δεν είναι αναγκαίο να αντικατοπτρίζουν το ακριβές στυλ ή χτένισμα που έχει κάποιος μια δεδομένη στιγμή. Το χρώμα του δέρματος, όμως, μπορεί να προσδιοριστεί, χωρίς ιδιαίτερη τεχνική δυσκολία, με έναν συνεχή δακτύλιο αποχρώσεων, για παράδειγμα, ή μια μπάρα, αντί των πέντε μεμονωμένων επιλογών. Κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει εύκολα.

Η δυσκολία, όμως, ανακύπτει στο πόσο εύκολα θα μπορεί ο χρήστης να αλλάξει αυτή την προεπιλογή, στην περίπτωση που θέλει να χρησιμοποιήσει emoji άλλου χρώματος, σε περίπτωση που, για παράδειγμα, το emoji θα αναφέρεται σε κάποιο άλλο άτομο και όχι στον εαυτό του. Η εμπειρία όλων δείχνει πως τα user interfaces των apps και των προγραμμάτων ήδη ξεχειλίζουν από επιλογές, μενού και μπάρες. Το να προσθέσει κανείς επιπλέον «χειριστήρια» για αυτές τις επιλογές, είναι ένα θέμα με το οποίο θα πρέπει να ασχοληθούν οι ειδικοί.