Ένας πίθηκος πετάει ψηλά στον ουρανό ένα κόκαλο. Ξαφνικά, ο χρόνος γυρνάει
εκατομμύρια χρόνια μπροστά και ένα διαστημόπλοιο μεταφέρει τον Dr. Heywood Floyd στο Space Station V. Είναι η πιο ρηξικέλευθη αλλαγή σκηνής στην ιστορία του κινηματογράφου – και αυτή που όλοι φέρνουν στο μυαλό τους πρώτη όταν αναφέρονται στο
2001: A Space Odyssey. Το φιλμ-σταθμός του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, που αυτές τις μέρες γιορτάζει 50 χρόνια από τις πρώτες του προβολές στις οθόνες του κόσμου.
[gallery columns="1" size="medium" ids="59196"]
Η ανθρωπότητα μπορεί να μην έχει καταλήξει στο αν υπάρχει ζωή σε άλλους πλανήτες, ωστόσο οι περισσότεροι συμφωνούν ότι το εν λόγω φιλμ του Κιούμπρικ είναι
η πιο σημαντική ταινία επιστημονικής φαντασίας όλων των εποχών στον πλανήτη Γη (έστω κι αν το Star Wars έμελλε να επηρεάσει πιο έντονα την ποπ κουλτούρα).
[gallery columns="2" size="medium" ids="59197,59198"]
Θίγοντας θέματα υπαρξιακά, φιλοσοφικά, θέματα γύρω από την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, τα άλματα στην τεχνολογία, την τεχνητή νοημοσύνη και τη ζωή σε άλλους πλανήτες, το φιλμ βασίζεται εν μέρει στη σύντομη ιστορία
“The Sentinel” του Arthur C. Clarke. Ένα μυθιστόρημα με τίτλο
2001: A Space Odyssey γράφτηκε παράλληλα με το σενάριο από τον Clarke σε συνεργασία με τον Kιούμπρικ, όμως όπως ήταν αναμενόμενο,
η ταινία μονοπώλησε το ενδιαφέρον.
[gallery columns="2" size="medium" ids="59199,59200"]
Αν είναι να διαβάσει κανείς ένα βιβλίο πάνω στο συγκεκριμένο φιλμ, ας είναι το
The Making of Stanley Kubrick’s 2001: A Space Odyssey, στο οποίο η Taschen αφιερώνει 562 σελίδες για να μας μεταφέρει behind the scenes. Το
Stanley Kubrick των εκδόσεων Cahiers du Cinema ρίχνει φως σε όλη τη φιλμογραφία του τελειομανούς σκηνοθέτη, ενώ το
The Stanley Kubrick Archives είναι μια εντυπωσιακή έκδοση, που επίσης εξετάζει το έργο του από το “Killer’s Kiss” μέχρι το “Eyes Wide Shut”.
[gallery size="medium" ids="59201,59203,59202"]
Είναι το
2001: H Oδύσσεια του Διαστήματος η καλύτερη ταινία του Κιούμπρικ; Πιθανόν. Πολλοί επιλέγουν ως κορυφαία το
Κουρδιστό Πορτοκάλι, τη
Λάμψη ή το
Dr. Strangelove. Όπως και να ‘χει, ο Kιούμπρικ υπήρξε ένας σκηνοθέτης με δικό του όραμα, δική του αισθητική, δική του ματιά. Δεν έφτιαξε πολλές ταινίες, αλλά έφτιαξε ταινίες πολύ διαφορετικές μεταξύ τους, που μέχρι και σήμερα αποτελούν ορόσημα για το ιδιοσυγκρασιακό σινεμά.