Facebook / The story: Από το Harvard σε όλο τον πλανήτη!

Περίληψη: Σαν σήμερα, πριν από 16 χρόνια, στήθηκε το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο του κόσμου - που ξεκίνησε ως σελίδα δικτύωσης για φοιτητές. Πώς φτάσαμε ως εδώ; Κράτα σημειώσεις!

Το 2002 ο Mark Zuckerberg ξεκινούσε τις σπουδές του στο Harvard. Ήταν ήδη ένας πολύ ικανός προγραμματιστής και το μέλλον του έμοιαζε λαμπρό. Ωστόσο κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει την εξέλιξή του - και συγκεκριμένα την εκτόξευση της καριέρας του χάρη στο Facebook.

Τα πρώτα σημάδια ήρθαν τον Οκτώβριο του 2003 με το λανσάρισμα του FaceMash, ενός site στο οποίο οι φοιτητές ψήφιζαν ποιος ήταν «Hot or Not». Η... απογείωση ήρθε σε λιγότερο από τέσσερις μήνες.

Facebook Anniversary - 01


Στις 4 Φεβρουαρίου 2004 βγήκε live το TheFacebook.com, η πρώτη έκδοση του δημοφιλέστερου κοινωνικού δικτύου σήμερα. Η ιδέα πίσω από το site ήταν πολύ απλή: Η ιστοσελίδα αποτελούσε ηλεκτρονικό κατάλογο των φοιτητών, στον οποίο όσοι συμμετείχαν μπορούσαν να ανεβάσουν τα προσωπικά τους στοιχεία. Η εγγραφή στη σελίδα ήταν αρχικά διαθέσιμη αποκλειστικά σε φοιτητές του Harvard με άλλα αμερικανικά πανεπιστήμια να προστίθενται στην πορεία. Παρά τον περιορισμό εγγραφών, η πλατφόρμα κατάφερε να φτάσει τους 1.000.000 χρήστες μέχρι το τέλος του 2004!

Facebook Anniversary - 02


Από εκεί και πέρα η ανάπτυξη ήταν ραγδαία, με πολλές αλλαγές και νέα χαρακτηριστικά να προστίθενται σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αρχικά, τον Αύγουστο του 2005, η σελίδα εξαγοράζει το domain name facebook.com και μεταφέρεται σε αυτό. Τον Οκτώβριο η δυνατότητα εγγραφής θα επεκταθεί και σε μερικά βρετανικά πανεπιστήμια. Τον ίδιο μήνα προστίθεται η δυνατότητα ανεβάσματος φωτογραφιών και λίγο αργότερα οι χρήστες μπορούν να κάνουν tag σε αυτές.

Το Facebook έχει πλέον μεγαλώσει αρκετά και είναι ξεκάθαρο πως, για να συνεχίσει την ανοδική του πορεία, θα πρέπει να άρει τους περιορισμούς εγγραφής. Αυτό θα γίνει τελικά τον Σεπτέμβριο του 2006, με τις εγγραφές να επιτρέπονται πλέον σε όλους. Η κίνηση αυτή συνοδεύεται από το λανσάρισμα του News Feed, μιας αρχικής σελίδας σαν αυτή που ξέρουμε σήμερα, στην οποία εμφανίζονται τα updates από ανθρώπους με τους οποίους είμαστε συνδεδεμένοι.

Και φτάνουμε στον Ιανουάριο του 2007. Ο μήνας αυτός σημαδεύτηκε από την, εικονική πλέον, παρουσίαση του iPhone από τον Steve Jobs. Είναι προφανές ότι το μέλλον ανήκει στο mobile και το Facebook αντιλαμβάνεται πολύ γρήγορα αυτή την αλλαγή. Γι’ αυτό και στις αρχές του 2007 λανσάρει τη σελίδα m.facebook.com και δηλώνει πως θα δώσει μεγάλη έμφαση στις κινητές συσκευές στο εξής. Το 2007 βρήκε το Facebook να προσθέτει ακόμα ένα νέο χαρακτηριστικό, τα Facebook Pages. Για να ακολουθήσεις τις αγαπημένες σου σελίδες δεν πατούσες Like (αυτό θα έρθει αργότερα) αλλά, «Become a Fan».

Ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του Facebook, ακόμα και σήμερα, είναι το chat μεταξύ χρηστών, ή το messenger, όπως είναι πλέον γνωστό. Χρειάστηκε να φτάσουμε στον Απρίλιο του 2008, για να αποκτήσουν δυνατότητες messaging οι χρήστες. Πριν το chat ήταν πολύ συνηθισμένο να γράφει ο ένας στον τοίχο του άλλου. Κι αν σου άρεσε αυτό που σου έγραψε κάποιος, η μόνη επιλογή που είχες ήταν να του απαντήσεις από κάτω. Αυτό άλλαξε τον Φεβρουάριο του 2009 όταν το κουμπί Like έγινε διαθέσιμο σε όλους.

Η επιτυχία του Facebook ήταν πρωτόγνωρη και το κοινωνικό δίκτυο του Mark Zuckerberg είχε πλέον ξεπεράσει σε δημοτικότητα κάθε ανταγωνιστή. Τόσο μεγάλη ήταν η απήχησή του, που δημιουργήθηκε μέχρι και ταινία για την ιστορία του. Αυτή ήταν το «The Social Network», που έκανε πρεμιέρα τον Οκτώβριο του 2010, με τον Jesse Eisenberg στο ρόλο του Zuckerberg.

Μια από τις πιο αμφιλεγόμενες αποφάσεις του Facebook ήρθε τον Αύγουστο του 2011, όταν η εταιρία αποφάσισε να «σπάσει» το Messenger σε ξεχωριστή εφαρμογή. Πλέον, για να συνομιλείς απευθείας με τους φίλους σου, χρειαζόσουν την εφαρμογή Messenger και οι λειτουργίες μηνυμάτων αφαιρέθηκαν από την κύρια εφαρμογή αλλά και από το mobile site.

Από εδώ και έπειτα ξεκίνησε μια περίοδος high-profile εξαγορών για το Facebook. Την αρχή έκανε το Instagram, το οποίο ανήκει στο Facebook από τον Απρίλιο του 2012. Σχεδόν δύο χρόνια μετά (Φεβρουάριος 2014) ήρθε και η εξαγορά του WhatsApp, της ίσως δημοφιλέστερης τότε εφαρμογής instant messaging. Η τρίτη μεγάλη εξαγορά ήρθε μόλις ένα μήνα αργότερα, όταν τον Μάρτιο του 2014 η Oculus, πρωτοπόρος της VR τεχνολογίας, έγινε μέρος του Facebook. Στο μεταξύ το κοινωνικό δίκτυο ξεπέρασε τους 1 δισεκατομμύριο χρήστες.

Ο ρυθμός των αλλαγών μειώθηκε αρκετά σε αυτό το σημείο, αλλά δεν σταμάτησε ποτέ. Τα τελευταία χρόνια, για παράδειγμα, το Like εξελίχθηκε, αποκτώντας περισσότερα reactions. Επιπλέον το Facebook εισήγαγε το Marketplace, ένα μέρος όπου οι χρήστες μπορούν να ανεβάζουν μικρές αγγελίες. Επίσης τα stories, οι εξαφανιζόμενες εικόνες ή βίντεο, έχουν γίνει διαθέσιμες σε πολλές από τις εφαρμογές και σελίδες του Facebook.

Η πλατφόρμα έχει φτάσει πλέον σε δυσθεώρητο αριθμό χρηστών. Στα 16α γενέθλια του το Facebook, λοιπόν, μετρά πάνω από 2,5 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως. Το τι επιφυλάσσει το μέλλον για την πλατφόρμα δεν το ξέρουμε, αλλά είναι σίγουρο πως με την παρουσία και την επιρροή που έχει σήμερα στον ψηφιακό κόσμο, το Facebook θα συνεχίσει να υπάρχει στις ζωές μας για αρκετά χρόνια ακόμα!