Τα βιβλία του
Dan Brown, πλέον, γίνονται best sellers
προτού καν κυκλοφορήσουν. Αυτή είναι και η "μοίρα" του νέου του βιβλίου με τίτλο "
Origin". Το βιβλίο, ήδη από τις προπαραγγελίες, έχει γίνει, για να χρησιμοποιήσω μια έκφραση της μουσικής βιομηχανίας, "
πλατινένιο", και ενώ βρισκόμαστε σε απόσταση αναπνοής από την κυκλοφορία του -- 3 Οκτωβρίου για το πρωτότυπο στην Αγγλική γλώσσα -- στα καταστήματα, ηλεκτρονικά και μη. Για τα
Ελληνικά, θα πρέπει να περιμένουμε τον
Δεκέμβριο, οπότε και θα κυκλοφορήσει μεταφρασμένο από τις
εκδόσεις Ψυχογιός.
Ας ακούσουμε, όμως, τι έχει να πει ο ίδιος ο συγγραφέας.
1
. Η Iστορία της Tέχνης ήταν ζωτικής σημασίας στοιχείο για πολλά από τα μυθιστορήματά σας, με γνωστά έργα ζωγραφικής να παίζουν βασικούς ρόλους. Ποια έργα σύγχρονης τέχνης ή καλλιτέχνες πρέπει να μελετήσουν οι αναγνώστες για να προετοιμαστούν για το νέο σας μυθιστόρημαΘα προτιμούσα να διατηρήσω το μυστήριο, αποκρύπτοντας τα ονόματα συγκεκριμένων έργων, αλλά θα σας πω ότι ο Langdon είναι ένας μεγάλος θαυμαστής των Μοντερνιστών Gaugin και Picasso. Σε αυτό το μυθιστόρημα, καθώς μετακόμισε στον κόσμο της Σύγχρονης Τέχνης, ο Langdon πρέπει να κατέβει από τον πύργο του ελεφαντόδοντου, να παραμερίσει τις κλασικές του προτιμήσεις και να πλοηγηθεί σε ένα τοπίο πρωτοποριακών έργων που αμφισβητούν τον ίδιο τον ορισμό της τέχνης.
2. Κάποτε δώσατε τη συμβουλή για επίδοξους συγγραφείς: «Δημιουργήστε κάτι και ρίξτε το έξω πριν κάποιος μπορεί να το δει. Επαναλάβετε τη διαδικασία μέχρι να δημιουργήσετε κάτι που δεν έχετε το κουράγιο να ρίξετε έξω.» Είναι η απόρριψη των προσχεδίων μέρος της διαδικασίας γραφής σας; Έχετε «πετάξει» ποτέ ένα ολόκληρο μυθιστόρημα;Έχω ακούσει ότι ορισμένοι συγγραφείς «το κάνουν σωστά την πρώτη φορά», αλλά σίγουρα δεν είμαι ένας από αυτούς. Για κάθε σελίδα που τυπώνεται στα μυθιστορήματά μου, έχω γράψει πάντα τουλάχιστον δέκα που απορρίπτονται. Όταν μιλάω σε επίδοξους συγγραφείς, προσπαθώ να μοιραστώ μαζί τους την πεποίθησή μου ότι η πιο σημαντική δεξιότητα που μπορούν να μάθουν ως συγγραφείς είναι εκείνη του διαχωρισμού - δηλαδή να είναι σε θέση να διαβάσουν τη δουλειά τους ως «outsider» και να απορρίπτουν αμείλικτα οτιδήποτε δεν εξυπηρετεί την ιστορία τους. Ποτέ δεν απέρριψα ένα ολόκληρο μυθιστόρημα, αλλά κάποτε είχα ένα «κρασάρισμα» του υπολογιστή μου, με αποτέλεσμα να διαγραφεί το πρώτο 1/3 του «
Άγγελοι & Δαίμονες» το 1998. Ήταν μια πολύ δύσκολη μέρα για μένα. Κατά ειρωνικό τρόπο, όταν τελικά συγκεντρώθηκα και επέστρεψα να ξαναγράψω το μυθιστόρημα, η ιστορία εξελίχθηκε σε κάτι καλύτερο. Και ναι, έχω δημιουργήσει αντίγραφα ασφαλείας σε διάφορα αποθηκευτικά μέσα.
3. Τα βιβλία βρίθουν πληροφοριών για την Ιστορία, την Τέχνη και τις θεωρίες συνωμοσίας και διαδραματίζονται πάντοτε σε πολιτιστικά πλούσιες πόλεις. Μπορείτε να περιγράψετε την ερευνητική σας διαδικασία και πώς η έρευνα εντάσσεται στη διαδικασία της συγγραφής βιβλίων σας;Για μένα, η έρευνα αρχίζει πάντα με την ανάγνωση - συλλέγοντας ιδέες από βιβλία ιστορίας, άρθρα εφημερίδων, ιστότοπους, κ.ά. Μόλις έχω μελετήσει αρκετά για να επιλέξω ένα θέμα για ένα μυθιστόρημα, το επόμενο κύμα έρευνας το αναλαμβάνω αυτοπροσώπως - συνεντεύξεις ιστορικών, επισκέψεις σε πιθανές τοποθεσίες και συλλογή των λεπτομερειών που είναι απαραίτητες για να γράψω το βιβλίο. Η ερευνητική διαδικασία είναι πολύ διασκεδαστική, αλλά και πολύ χρονοβόρα, και πάντα καταλήγω με πολύ περισσότερες πληροφορίες από όσες θα μπορούσα ποτέ να χρησιμοποιήσω σε ένα μυθιστόρημα.
4. Για τους αναγνώστες (ιδιαίτερα τους νέους αναγνώστες) που ενδιαφέρονται για τις συναρπαστικές πτυχές της Ιστορίας της Τέχνης, των θεωριών συνωμοσίας και της μυστικής Ιστορίας που γεμίζουν τα μυθιστορήματά σας, τι θα τους προτείνατε να κάνουν για να μάθουν περισσότερα;Το αρχικό μου ενδιαφέρον για τη μυστική Ιστορία προκάλεσε, ενώ μεγάλωνα στη Νέα Αγγλία, περιβαλλόμουν από τις παράνομες λέσχες των πανεπιστημίων του Ivy League, τα μασονικά καταλύματα των ιδρυτών μας και τους κρυμμένους διάδρομους της πρώιμης κυβερνητικής εξουσίας. Η Νέα Αγγλία έχει μακρά παράδοση ιδιωτικών συλλόγων, αδελφοτήτων και μυστικότητας. Για τους νέους αναγνώστες που ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για τη μυστική ιστορία, σας προτείνω να ξεκινήσετε με τις «Μυστικές διδασκαλίες όλων των ηλικιών» της Manly P. Hall - ένα βιβλίο που απεικονίζεται με υπέροχους κώδικες, μυστήρια και χαμένη ιστορία.
5. Ποια ήταν τα αγαπημένα σας βιβλία όταν μεγαλώνατε;Ήμουν τεράστιος θαυμαστής της Madeleine L'Engle. Το “A Wrinkle In Time”
παραμένει ένα από τα αγαπημένα μου βιβλία όλων των εποχών. Αγαπούσα επίσης τα μυστήρια των “Hardy Boys” μαζί με τις ιστορίες των Ε.Β.
White, Roald Dahl και Mark Twain.6. Τα βιβλία σας είναι γεμάτα με γρίφους και κωδικούς για να λύσουν οι αναγνώστες. Ποιο είναι το αγαπημένο σας παζλ ή κώδικας στην πραγματική ζωή που δεν καταφέρατε να σπάσετε ακόμα;Πάντα με γοήτευε το χειρόγραφο Voynich - ο μυστηριώδης κωδικοποιημένος κώδικας του 15ου αιώνα, ο οποίος εξακολουθεί να αποτελεί γρίφο για τους κρυπτολόγους, τους γλωσσολόγους και τους ιστορικούς. Στην πραγματικότητα, το εικονογραφημένο χειρόγραφο απλά δημοσιεύτηκε εκ νέου σε μια θεαματική νέα έκδοση και έχω περάσει πολύ χρόνο μελετώντας το κείμενο, τις εικόνες και τα διαγράμματα. Δυστυχώς, δεν έχω έρθει πιο κοντά στην αποκρυπτογράφηση του σκοπού του εγγράφου. Ελπίζω πραγματικά ότι κάποιος μπορεί να το αποκρυπτογραφήσει σύντομα.
7. Τα βιβλία σας έχουν περιγραφεί ως θρίλερ που είναι δύσκολο να καταρρεύσουν. Έχετε ως στόχο πάντα να γράφετε σελίδες που δημιουργούν αγωνία;Ναι, εργάζομαι σκληρά για να φτιάξω γρήγορα ιστορίες με μεγάλη αγωνία. Για μένα, ο στόχος είναι πάντα να δημιουργηθεί μια πλοκή με το σωστό μείγμα εκπληκτικών γεγονότων, εξωτικές τοπικές τοποθεσίες, ίντριγκες με σασπένς. Όταν ακούω ότι ένας αναγνώστης δεν μπορεί να αφήσει το βιβλίο μου από τα χέρια του, ξέρω ότι έχω κάνει τη δουλειά μου.
8. Η ιστορία είναι σαφώς κάτι για το οποίο είστε παθιασμένος. Τι είναι αυτό που καθιστά την κατανόηση της παγκόσμιας ιστορίας τόσο συναρπαστική;Για μένα, η πιο εντυπωσιακή πτυχή της ιστορίας είναι ότι η ιστορία δεν είναι πάντα τόσο ακριβής όσο πιστεύουμε. Κατά τη διάρκεια των αιώνων, οι αξιόπιστες αφηγήσεις μας για το τι συνέβη προέρχονταν πάντα από την ίδια πηγή - τους νικητές. Με άλλα λόγια, όταν οι πολιτισμοί συγκρούονται, οι επιζώντες αποφασίζουν πώς θα τους ονομάσει η ιστορία τους. Για το λόγο αυτό, είμαι παθιασμένος με την εξέταση κρυφών ιστοριών και μυστικών εγγράφων, σε μια προσπάθεια να ανακαλύψω εναλλακτικές απόψεις, χαμένα γεγονότα και νέους τρόπους για να ερμηνεύσω τα γεγονότα που όλοι πιστεύουμε από την παιδική ηλικία.
9. Θέλατε πάντα να γίνετε συγγραφέας;Πάντα μου άρεσε πολύ το γράψιμο. Όταν ήμουν πέντε χρονών, η μητέρα μου με βοήθησε να γράψω και να δημοσιεύσω το πρώτο μου βιβλίο. Εγώ υπαγόρευα, αυτή κατέγραφε και εκτυπώσαμε ένα αντίγραφο με ένα κάλυμμα από χαρτόνι. Το βιβλίο είχε τίτλο: "Η καμηλοπάρδαλη, ο χοίρος και το παντελόνι στην πυρκαγιά!" Το έχω ακόμα σήμερα.
10. Πίσω στη δεκαετία του 1990, προτού να γίνετε γνωστό όνομα, γράφατε και για μεμονωμένους αναγνώστες. Η σχέση συγγραφέα-αναγνώστη προφανώς εξελίχθηκε από τότε. Σας λείπουν αυτές τις μέρες;Μου λείπουν οι ημέρες της αλληλεπίδρασης προσωπικά με τους αναγνώστες. Νομίζω ότι είναι επειδή πέρασα τόσα χρόνια ως δάσκαλος και αγαπούσα αυτή τη διαδικασία πρόσωπο με πρόσωπο. Το γράψιμο είναι ένα μοναχικό ταξίδι και γι' αυτό είμαι πάντα ενθουσιασμένος όταν βρίσκομαι σε περιοδεία για παρουσιάσεις βιβλίων και συναντώ τους αναγνώστες ένα-προς-έναν. Μαθαίνω τόσα πολλά από τις ερωτήσεις τους.